Overskriftene vi klikker på

Tabloidavisene har lenge vært eksperter på å lage overskrifter som selger. Er det noe nettaviser som VG og Dagbladet er flinke til, så er det å lage overskrifter som får mange klikk. Bak disse overskriftene ligger det godt tekstarbeid og lang erfaring, men også mye arbeid med å måle og analysere hvordan ulike overskrifter blir mottatt for å rakst kunne gjøre endringer dersom klikkraten daler.

 

På nett er overskrifter ofte inngangen til leserne som besøker nettstedet ditt, for eksempel ved at leseren gjør et Google-søk på temaer du har skrevet om. Hva avgjør om leseren kommer inn, eller velger å gå forbi? Overskrifter bør si noe om hva leseren kan forvente seg av innhold. Ikke bare må du ha en overskrift som vekker målgruppens interesse, du må også ha en overskrift og en nettside som er synlig i søk. Aller helst bør du også ha en overskrift og innhold som er delevennlig slik at dine lesere får lyst til å spre innholdet ditt videre.

 

Hadde det ikke vært gøy å lære hvordan du kan lage overskrifter som gir mange klikk og stor spredning? Under Best i Tekst-konferansen 21. januar kommer Magnus Strømnes Bøe fra RED Performance for å dele sine erfaringer og gi råd til hvordan du kan lage overskrifter med viralt potensiale.

Sjekk ut programmet, og meld deg på Best i Tekst-konferansen her!