Hans-Christian Vadseth: Det er ikke alltid rett å legge seg flat

Som partner og seniorrådgiver i First House, er det ingen tvil om at Hans-Christian Vadseth kan ett og annet om omdømmebygging og krisekommunikasjon. På Best i Tekst-konferansen 24. januar skal han lære oss mer om hvordan vi kan bruke språket til vår fordel når det stormer og hvilke fallgruver vi må passe oss for.

Hva er den vanligste grunnen til at bedrifter ber deg om hjelp?

Det er to grunner: Enten at de har en akutt krise som de trenger hjelp til å løse, eller at de ønsker hjelp til mer langsiktige prosesser der de har definert noen utfordringer og ønsker å forbedre seg.

Burde alle bedrifter forberede seg på eventuelle mediekriser, eller er det kun for spesielt utsatte?

Det hadde vært fristende å svare at alle burde gjøre det, men det ville ikke vært sant. Det finnes enkle tester man kan gjøre for å finne ut om ens egen virksomhet er sårbar for ulike omdømmekriser. Gjør man en slik test, og svaret er nei, kan man sove godt om natta.

Er det beste forsvaret i en mediestorm alltid å legge seg flat?  

Nei. Det viktige er å gjøre det som er riktig i den konkrete situasjonen. Har man tråkket feil, er det riktig å beklage. Har man ikke gjort det, bør man ikke automatisk legge seg flat.

Hva er ditt forhold til uttrykket «all PR er god PR»?

Det kommer an på hva man legger i begrepet PR. Omtale øker ofte kjennskapen til en virksomhet, men ikke nødvendigvis omdømmet.

Hvordan brukes «tone of voice» i krisekommunikasjon?

Tone of voice er viktig. Den må kle både situasjonen og bedriften. Derfor er også valg av talspersoner viktig. Det er ikke alltid at den med størst firmabil og høyest lønn er den beste talspersonen, selv om det selvsagt noen ganger kan være det.

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

Hvordan du kommuniserer har noe å si for ditt omdømme. Noen ganger kan de rette ordene være forløsende, noen ganger kan de gale ordene være ødeleggende. De som har tenkt gjennom og forberedt seg på krevende situasjoner kommer alltid bedre ut enn de som ikke har gjort det.

Har du tenkt på hvordan din bedrift vil reagere og kommunisere hvis dere blir del av en stor eller liten mediestorm? Meld deg på Best i Tekst-konferansen 24. januar for å lære mer om ordenes makt – og alt det andre du trenger for å skrive godt på nett.