Tekstene med mest personlighet og varme vant Best i Tekst 2019


Konferansier André Ulveseter (t.h.) og foredragsholder Gjermund Glesnes starter showet på Best i Tekst-konferansen 24. januar 2019. Vinnerne av Best i Tekst-prisene ble kåret etter det faglige programmet på konferansen.

Tretopphytta Himmelhøy, Regnskogfondet og Komplett stakk av med seieren i konkurransen om årets beste norske nettsidetekster – med tekster som treffer leserne med følelse og målgruppeforståelse.

Regnskogfondet vant for andre gang

Det er ikke første gang Regnskogfondet er blitt kåret i Best i Tekst. Dette er det nemlig andre gangen de går av med seieren i kategorien Beste informative tekst. Dette mente juryen om årets vinnertekst:

En informativ og engasjerende tekst som trekker oss inn i materien med «mysterier» som virkemiddel. Vinneren har levert flere sterke kandidater i flere år, men denne teksten tar kaka! Drømmeaktige bilder og blomstrende språk beveger både hjerte og hode hos leseren, samtidig som man ikke et øyeblikk renonserer på informasjonsverdien.

Gaute Johansson Gaarder, som skrev teksten, forteller at prisen er ekstremt inspirerende for det videre arbeidet deres, og at han ble litt overveldet på vegne av den lille kommunikasjonstaben med bare to ansatte.

Organisasjonen ble stiftet på slutten av 80-tallet og har siden den gang jobbet for å redde regnskogen. Her til lands jobber de for å øke engasjementet for regnskogen, forhindre at norsk politikk og næringsinteresser bidrar til å ødelegge den, og styrke politikk og praksis som bevarer den (regnskog.no).

Vinner av beste informative tekst: Regnskogfondet

Samarbeidspartner skrev vinnerteksten

Komplett nådde helt til topps i kategorien Beste selgende tekst, med en artikkel som ble skrevet av VG Partnerstudio. Juryen begrunnet seieren slik:

Et forbilledlig stykke innholdsmarkedsføring som både forklarer et emne og selger inn gode, konkrete produktråd. Formen er ujålete, direkte og tvers igjennom troverdig for sin målgruppe, med akkurat passe grad av relevant sjargong.

Prosjektleder Line Blokhus i VG Partnerstudio synes det er gøy at arbeidet deres blir lagt merke til, og at Best i Tekst-juryen vurderer teksten deres som både opplysende og selgende. – Det er nettopp det vi jobber for at de skal være, sier Blokhus.

Komplett er Norges største nettbutikk og selger alt fra PC og hvitevarer til verktøy og leker. VG Partnerstudio utvikler innhold i samarbeid med annonsører, som publiseres på VGs plattformer (komplett.no og vgpartnerstudio.no).

Vinner av beste selgende tekst: Komplett

Liten bedrift overrasker med varm egenbeskrivelse

Mens de andre vinnertekstene, og trolig de fleste andre nominerte tekstene er skrevet av tekstforfattere, er den beste «Om oss»-teksten skrevet av eierne og gründerne bak tretopphytta Himmelhøy. Dette sier juryen om teksten:

En personlig og «luftig» tekst som berører, deler avsenderens verdier og formidler gleden over livet i tretoppene. Hele juryen fikk lyst til å reise, og vi ble også trukket inn i de andre sidene for å lære mer.

– Veldig overraskende og morsomt! Vi syns det var utrolig stort bare å bli nominert, sier Kathrin Kjelbotn Wråli i Himmelhøy etter at selskapet vant Best i Tekst-prisen for beste egenbeskrivelse på nett. Kathrin og Christian Wråli brukte en tekstforfatter til resten av tekstene på nettsiden. Men når det gjaldt «Om oss»-teksten, foreslo tekstforfatteren at de burde prøve å skrive den selv.

– Vi diskuterte en god del rundt innfallsvinkel på forhånd. Men da jeg først begynte, skrev jeg teksten rett ned, forteller Kathrin.

En halvtime nord for Namsos i Nord-Trøndelag ligger den idylliske Konglehytta. Her kan du ta en pause, høyt hevet over hverdagen (himmelhoy.no). Paret bak Himmelhøy jobber også med andre ting enn tekstforfatting og hytteutleie. Til daglig er Kathrin økonom i helsevesenet, mens Christian jobber med IT.  

Vinner av beste egenbeskrivelse: Himmelhøy

Vil du også kunne smykke deg med tittelen Best i Tekst?
Nominer de beste nettekstene dine her!