Språkdetektiven Trond Samstad: Slik blir bedriften din tatt seriøst

Trond Samstad har fra ung alder vært opptatt av språkets finurligheter og måten vi kommuniserer på. Å hjelpe bedrifter med å luke vekk skrivefeil og tungt språk har blitt hans fanesak, og med 25 års erfaring som daglig leder i tekstbyrået Samtext kan man trygt si at han har vært borti det meste. På Best i Tekst-konferansen den 24. januar deler han sine beste tips til hvordan bedrifter kan skape tillit til målgruppen sin og forbedre omdømmet sitt ved å ta språk på alvor.

Er det så farlig med en skrivefeil eller to så lenge leseren skjønner hva du mener?

Nei, ikke for leserens forståelse! Eksperimenter har vist at de aller fleste lesere skjønner teksten selv om bokstavene i ordene kommer i helt feil rekkefølge, så lenge den første og siste bokstaven i hvert ord er riktig. Henerjn vår er ftanasaistk srudkd smeman. Det er leserens tillit til skribenten, skribentens selskap og selskapets produkter som går til helvete. Slurvete tekst = slurvete på alt annet også. Sånn tenker folk, og ofte har de rett i det.

Hvor kommer engasjementet ditt for feilfrie tekster fra?

Antagelig ble grunnlaget lagt med iherdig lesing av Hardyguttene, Frøken Detektiv og Agatha Christie i førpubertal alder. Å finne feil i en tekst har nemlig mye til felles med detektivarbeid, og er vel så morsomt når du finner en. I mine beste øyeblikk føles det som jeg har en egen korrekturradar. Bliip! Trippel t i det ordet, gitt.

Går det an å være en språklig regelrytter og samtidig skrive humoristisk?

Ja, definitivt! Men skriftlig humor er en delikat kunst. Du skriver noe som du på et eller annet nivå ikke mener. Du leker deg med å få leseren til å le av det som står der, og latter er en form for å forkaste noe og samtidig like det. Bryter leseren ut i krampelatter, bør forfatteren genierklæres. Men du får ikke den effekten med triple t-er og doble mellomrom, altså.

Passer det seg for alle bedrifter å bruke humoristiske virkemidler?

Vel, det hadde unektelig vært interessant å se et begravelsesbyrå prøve seg på humor. Svaret er at noen bransjer og temaer er omgitt av såpass mye alvor eller er så følelsesladet at det å bruke humor ville være helt feil – gitt at humor ofte trykker på et eller annet ømt punkt. Men jeg vil slå et slag for at de fleste bedrifter bør bruke langt mer humor enn de gjør! Bedriften kan godt være alvorlig i én kanal og komplett useriøs i en annen, for eksempel ved å ha en egen spalte i bedriftsbloggen. Signaleffekten er at du og selskapet faktisk har humoristisk sans.

Hva er den groveste skrivefeilen du har oppdaget som korrekturleser?

«Referat fra syremøte avholdt 13. januar»

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

Den eneste vanntette oppskriften i verden på å gjøre en tekst ett hundre prosent feilfri.

– o –

Er kommunikasjonen i bedriften din preget av tungt språk og slurvete formuleringer? Meld deg på Best i Tekst-konferansen den 24. januar for å finne ut hvordan du skriver feilfrie tekster som både engasjerer målgruppen og skaper tillit!