Om oss

Hva er Best i tekst?

Et typisk bedriftsnettsted har tekster innenfor flere sjangre: beskrivelse av varer og tjenester, nyheter, kundeintervjuer, blogg, og ikke minst egenbeskrivelsen – det som står under «Om oss». Slike tekster er skrevet for at leseren skal få tillit og bli interessert. Men skaper de den effekten?

Nettsidetekster blir faktisk lest. En dårlig tekst blir latterliggjort, en kjedelig tekst blir øyeblikkelig glemt, en glimrende tekst blir husket. Og både det elendige og det briljante har en signaleffekt som er sterkt undervurdert av mange. Noen «Om oss»-tekster er for eksempel direkte kjedelige – du har på en eller annen måte lest det mange, mange ganger før. Her er et eksempel:

Vi ønsker å være:

  • et selskap som holder hva det lover og skaper verdier for sine kunder og eiere
  • en samarbeidspartner som søker etter sikre og verdifulle løsninger
  • en arbeidsplass preget av trivsel, hvor ansatte får utfolde seg slik at de både får brukt sin kompetanse og videreutviklet sine talentfulle egenskaper

Vi skal i nært samarbeid med kunden bygge, utforme og opprettholde en kreativ, dynamisk og samspillende organisasjon som ivaretar kundens krav og forventninger.

Når du leser dette, blir du nysgjerrig? Inspirert? Imponert? Nei, du blir heller sittende og tenke på noe annet. Og synd er det, hvis dette selskapet faktisk er og gjør det de skriver at de er og gjør. Firmaets problem er at denne «Om oss»-teksten ikke gir leseren så mye mer enn en vag følelse av at de har brukt de riktige ordene.

Det var etter å ha lest én slik Om oss-tekst for mye at vi i 2012 tok initiativet til Best i tekst, prisen som utdeles hvert år til bedriftene og organisasjonene med de best uttenkte og skrevne nettsidetekstene. Vår agenda var å skape blest rundt nettsidetekster og øke bevisstheten om hvor forbløffende viktige disse er for bedriftens omdømme og suksess.

Etter hundrevis av nominasjoner, fem heldags fagkonferanser, frokostseminarer med henholdsvis tekstforfatternestor Christine Calvert og IKEA på scenen, og til sammen 18 prismottakere, blant annet Lerum, Kreftforeningen og Regnskogfondet, er det godt å se hvor mye oppmerksomhet dette faktisk får. Hurra for den glimrende teksten!

Trond Samstad
Adm. dir. Samtext, og initiativtaker til Best i tekst

Best i tekst-prisen skal deles ut til en verdig vinner for sjette gang, og vinneren kåres av en uavhengig jury. Denne gangen har juryen bestemt at prisen skal gå til en helt bestemt person som har utmerket seg i arbeidet med å fremme glimrende tekster på nett – og vedkommende vil derfor bli tildelt Best i teksts ærespris. Omtale av prisoverrekkelsen og begrunnelsen for valget av vinner går ut til de fleste norske aktører i kommunikasjonsbransjen og legges også ut på Twitter og Facebook.

Har du spørsmål? Kontakt oss på best@bestitekst.no.

Best i Tekst er sponset av:

Samtexts logo

Samtext Norway AS | Samtext.no

Findability AS | Findability.no