Privat: Nyheter

Rune Wikstøl: Kommaet skal først og fremst hjelpe leseren!

Onde tunger vil ha det til at det egentlig bare er fire mennesker i hele Norge som kan samtlige kommaregler. I så fall er språkrøkter Rune Wikstøl i NTB en av dem. På Best i Tekst-konferansen 16. januar skal han derfor gi alle oss usikre et etterlengtet kræsjkurs i komma.

Kommaspesialist Rune Wikstøl

Har du tre konkrete tips til å sette kommaet der det skal?

Ja!

  1. Kommaet skal først og fremst hjelpe leseren, det må vi ikke glemme. Lytt til rytmen, har du for eksempel satt komma der det ikke er naturlig å ta pause? Da blir leseren forstyrret.
  2. Lær deg også hva som er en setning. Mange setter komma etter noe de tror er en setning, men som ikke er det.
  3. Sist, men ikke minst: Har du mange innskudd adskilt med kommaer bør du kanskje heller sette punktum …

Det sies at du også har et nært forhold til titler. Hvorfor det?

For noen år siden var jeg på et todagers tittelkurs på Institutt for journalistikk og møtte en svensk tittelforsker. Det ble en åpenbaring. Plutselig så jeg mine egne og andres titler i et helt annet lys: De var papirtitler og ikke ment for nettet. Slik er det ennå i mange virksomheter. I et intervju med Journalisten ble jeg titulert tittelnerd – det er et ord jeg liker!

Svenskene igjen, altså. Og i en digital kontekst har du sagt at leseren trenger en forklarende tittel?

Ja. Vi er opplært til å tro at en tittel skal være kort og sexy. Men nettet stiller en del utfordringer. En tittel på nett skal kunne deles, den må kunne fly, fra en plattform til en annen. Den skal for eksempel gi mening i et søk. Da nytter det ikke å skrive en tittel som krever bilde, ingress, faktaboks og bildetekst for at leseren skal forstå. Tittelen må klare seg mutters alene!

Du har jobbet i NTB i en årrekke. Hva engasjerer deg mest i jobben din?

Jeg føler meg privilegert som får jobbe som språkrøkter midt i landets kanskje mest sentrale nyhetsredaksjon. Gjennom muntlige og skriftlige diskusjoner, daglige spørsmål, språkquizer og kursing får jeg økt både min egen og kollegaenes språklige bevissthet. NTB lever av troverdighet, og et godt og korrekt språk er med på å bygge opp nettopp dette.

Og det inkluderer selvfølgelig korrekt bruk av kommaer?

Ja, selvfølgelig!

Meld deg på Best i Tekst-konferansen HER, og lær kommareglene av landets morsomste og flinkeste språkrøkter fra NTB!

Johan Christian Hafstad: – Alle bedrifter burde bry seg om «tone of voice»

IKEA er ikke bare en av nåtidens aller mest kjente varemerker – møbelgiganten har også en «tone of voice» som raskt gjenkjennes av mennesker over hele verden. En av de som har vært med på å utforme selskapets stemme, er Johan Christian Hafstad. På Best i Tekst skal han snakke om hvordan IKEA jobber med tone of voice internt i selskapet, og hvordan de bruker den til å bygge gode kunderelasjoner.

Johan Christian Hafstad – tegnet av Johan Christian Hafstad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva ville du bli «når du ble stor»?

Jeg rakk faktisk å utdanne meg til mikroelektronikkingeniør før en god kompis av meg plutselig sa: «Du vet vel at det finnes en helt annen utdannelse som garantert passer deg mye bedre?». Det var da jeg oppdaget Westerdals Reklameskole, som jeg også søkte meg inn på like etterpå. Jeg gikk altså fra å være ingeniør til å bli art director – og det har jeg aldri angret på.

Hva er det morsomste du har opplevd i karrieren din?

Jeg vet ikke om dette er mer flaut enn morsomt, men det må være da jeg var inne til mitt første intervju hos IKEA. Intervjuet fant sted i «Kom inn»-avdelingen – noe jeg antok var avdelingen for nyansatte. Gjett om jeg ble begeistret! En hel avdeling bare for nyansatte – så utrolig kult! Jeg fikk jobben, og etter noen dager begynte jeg å lure på hvor lenge jeg egentlig skulle være på denne avdelingen. Etter litt undring og forsiktig spørring, gikk det opp for meg at avdelingen egentlig het «Komm/in» og at det var en forkortelse for «Kommunikasjon og innredning».

Hva engasjerer deg mest i jobben din?

Det som engasjerer meg aller mest i jobben min i IKEA, er vår felles visjon om å skape en bedre hverdag for kundene våre. Det går faktisk ikke en eneste dag uten at jeg spør meg selv om jeg lever opp til denne standarden.

Hvor viktig er det at en bedrift utvikler sin egen tone of voice?

Når en god venn av deg sier noe, er det lett å kjenne igjen både tonen i stemmen, humoren, innholdet – ja, alt det som gjør at dere er venner. Men tenk om det ikke var slik. Tenk om du aldri kjente igjen stemmen eller innholdet, og at du måtte bli kjent med personen på nytt – hver eneste gang. Personer som stadig skrifter væremåte og personlighet, kan fort vekke mistillit – og det samme gjelder for bedrifter. Akkurat derfor burde bedrifter bry seg om tone of voice.

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften etter å ha hørt foredraget ditt?

Det jeg håper du kan ta med deg fra foredraget mitt, er at stemmen til en merkevare ikke bare handler om stemmen til merkevaren.

Hvis du vil vite hvordan bedriften din kan utvikle sin egen tone of voice og bruke den strategisk i all kommunikasjon, så kom på Best i Tekst-konferansen 16. januar 2020. Du kan melde deg på HER.

Marius Thyness: – Internett hadde vært dørgende kjedelig uten memer!

Hvis det er noen som kan internett, så er det Marius. Han er utdannet innen IT og jobber til daglig som konsulent og foredragsholder. På Best i Tekst-konferansen skal han ta oss med inn i memenes forunderlige verden – og forklare hvordan de blir brukt som effektiv kommunikasjonsform på nett.

Okei, Marius, oppklar for oss: Hva er et mem og hvordan oppsto fenomenet?
Et mem er en kulturell kommentar som sprer seg over nett, og som endrer seg mens den spres. Det som kjennetegner memer, er at de ofte har en humoristisk undertone. Jeg har alltid hatt en interesse for språk og hvordan vi kommuniserer, og da har memer naturligvis vært noe jeg har fulgt med på. Det er veldig interessant å se hvordan de fungerer som kommunikasjonsverktøy.

Skjønner! Hvordan tror du internett hadde vært uten memer?

Uten memer er internett langt mindre underholdende – rett og slett dørgende kjedelig – og det hadde fjernet en helt sentral måte å kritiserer og kommuniserer på. Kommunikasjon på nett hadde i stor grad blitt mindre nyansert uten memer.

Hvordan oppstod det første memet?

Dette er veldig avhengig av hvordan du definerer det. Bruker du en mer akademisk definisjon, kan du definere hulemalerier som et meme. Hvis vi derimot definerer memer på samme måte som vi bruker det i dagligtale, dukket det opp for aller første gang i mini-tegneserien The Judge fra 1921:

Interessant! Du bruker mye tid på internett både i jobbsammenheng og ellers – men hva tenker du om at vi lever så mye av livene våre på internett?

Mange mener at internett har hatt en negativ påvirkning på sosial interaksjon, hvilket jeg er helt uenig i. Jeg ser på internett som et supplement til den sosiale omgangen vi har med de vi ønsker å kommunisere med. Samtidig mener jeg at internett, som alt annet, kan bli misbrukt. Ender vi med å bruke internett som en erstatning for å snakke med folk ansikt til ansikt, eller for å unngå omverdenen, er det misbruk, og det støtter jeg naturligvis ikke.

Vil du lære mer om memer og hvordan de brukes? Meld deg på Best i Tekst-konferansen 16. januar 2020 her!

Nina Furu: – Magien ligger i ordene

I en verden hvor bedrifter enkelt kan kommuniserer med kunder i titalls kanaler, er det viktig å ordlegge seg med omhu. Ordene du velger, kan nemlig være helt avgjørende for hvor godt du lykkes med markedsføring på nett. På Best i Tekst skal forfatter og markedsføringsekspert, Nina Furu, dele av sin lange erfaring og avsløre hvilke «magiske ord» bedriften din bør bruke.

 

 

 

 

 

 

 

Nina, vi må få en smakebit! Hva er egentlig de «magiske ordene»?

De magiske ordene jeg skal snakke om, bør inngå i alle bedrifters strategi for push- og pullmarkedsføring. Det handler om å jobbe med blant annet søkeord og menypunkter for å virkelig matche kundenes språk og dermed kommunisere mer effektivt

Hvordan kommuniserer bedrifter budskapet sitt på nett på best mulig måte?

Det er tre effektive måter å få et budskap ut på nett: Gjennom synlighet i søketreffet på Google, sosiale medier og dialogkanaler som e-post eller SMS. De fleste bedrifter benytter alle tre i en eller annen miks. Det lureste er nok å prøve seg litt frem, følge med på hva som gir best uttelling og så konsentrere seg om det. Mitt råd er å bruke alle tre.

Hvor mye har språkbruken og -evnen å si for salget til en bedrift?

Budskapet har alt å si, nå mer enn noen gang før! Vi kjøper mer og mer ut ifra overbevisning – og ønsker å bruke penger på de bedriftene vi kjenner, liker og stoler på. Markedsførerens og kommunikatørens jobb blir dermed å sørge for at kundene gjør akkurat det. Det etterlatte inntrykket er summen av alle de hundrevis av berøringspunkter kunden har med bedriften: Hver gang kunden ser oppføringene dine på Google, hver gang kunden får en e-post fra deg og hver gang kunden ser deg i nyhetsfeeden sin på sosiale medier. Det sier seg selv at det er viktig å velge sine ord med omhu i en slik verden!

Er markedsføring på for eksempel Facebook mer verdt enn tradisjonell annonsering?

Hvis man med «tradisjonell annonsering» mener annonser i trykte medier, på radio og TV, så er det to vesentlige forskjeller mellom «tradisjonell» annonsering og nettannonsering: Det ene er at nettannonsering er vesentlig billigere – forutsatt at man styrer unna bannerannonsering som fortsatt er uforholdsmessig dyrt – og det andre er at nettannonsering ofte virker bedre, spesielt for annonsører med begrensede budsjetter. Når noe er billigere OG bedre, så utkonkurrerer det gjerne alternativene, hvilket er i ferd med å skje nå.

Vil du vite mer om hvordan ordene du velger kan skape verdi for deg på nett? Meld deg på Best i Tekst-konferansen 16. januar for å lære mer om de magiske ordene, og hvordan de kan påvirke din suksess.

Gaute Johansson Gaarder: Å redde regnskogen er en «alle monner drar»-jobb

Hvorfor er det viktig at vi her oppe i nord engasjerer oss i hva som foregår i regnskogen – og hvordan kan språket brukes til å skape engasjement? Gaute Johansson Gaarder jobber som senior kommunikasjonsrådgiver i Regnskogfondet, og på Best i Tekst-konferansen skal han snakke om hvordan han skriver tekster som fenger.

Har du alltid vært opptatt av Regnskogen?

Vi har mange i Regnskogfondet som alltid har vært fascinert av regnskogen, og som har vært bestemt på å jobbe med dette helt fra de var små. Jeg er ikke blant dem, må jeg innrømme. Men det tar ikke lang tid fra du ansettes her til du er helt om bord, så i dag synes jeg selvsagt at dette er en av verdens aller viktigste temaer.

Hva er det viktigste folk trenger å vite om regnskogen?

Oi, det var et vanskelig spørsmål. Vi pleier jo å ramse opp en hel rekke ting folk bør vite om regnskogen. Men hvis jeg skal velge en av dem, så blir det at hvis vi ødelegger regnskogen, vil vi aldri nå noen av klimamålene vi har satt oss. Vi vil ikke engang være i nærheten. Det sier noe om hvor viktig det er at vi stanser avskogingen.

Hva jobber Regnskogfondet med akkurat nå?

Det kommer an på hvem du spør. Vi er over 70 ansatte i Norge og har over 60 partnerorganisasjoner i åtte regnskogsland, så vi jobber på veldig mange ulike plan hele tiden. Men det alle gjør nå, er å planlegge neste år. For oss som jobber med kommunikasjon, dreier dette seg i stor grad om å definere hvilke kampanjer og andre kommunikasjonstiltak vi skal ut med neste år.

Hvordan jobber dere med språket for å nå ut til folk?

Det skal jeg ikke avsløre her, for det skal jeg si mye mer om på Best i Tekst-konferansen, men jeg kan si at nøkkelordet er «å ta regnskogen hjem.» Det er litt naturstridig at en befolkning i et forfrossent land langt mot nord skal være engasjert på vegne av en tropisk skog, så vi må jobbe for å gjøre temaet relevant for folk her hjemme.

Hva er det mest givende i jobben din?

Siden jeg jobber med formidling, synes jeg det er veldig stas å se at vi klarer å engasjere folk. Enten det er en barnehage som sender oss tegninger av regnskogen, eller Rema1000 som fjerner all palmeolje fra varesortimentet sitt. Det å redde regnskogen er i aller høyeste grad en «alle monner drar»-jobb.

Hvis du vil lære mer om hvordan du skriver for å skape engasjement rundt temaer som kanskje ikke så mange i utgangspunktet interesserer seg for, har du en gyllen mulighet på Best i Tekst-konferansen 16. januar. Meld deg på her.

Tekstene med mest personlighet og varme vant Best i Tekst 2019


Konferansier André Ulveseter (t.h.) og foredragsholder Gjermund Glesnes starter showet på Best i Tekst-konferansen 24. januar 2019. Vinnerne av Best i Tekst-prisene ble kåret etter det faglige programmet på konferansen.

Tretopphytta Himmelhøy, Regnskogfondet og Komplett stakk av med seieren i konkurransen om årets beste norske nettsidetekster – med tekster som treffer leserne med følelse og målgruppeforståelse.

Regnskogfondet vant for andre gang

Det er ikke første gang Regnskogfondet er blitt kåret i Best i Tekst. Dette er det nemlig andre gangen de går av med seieren i kategorien Beste informative tekst. Dette mente juryen om årets vinnertekst:

En informativ og engasjerende tekst som trekker oss inn i materien med «mysterier» som virkemiddel. Vinneren har levert flere sterke kandidater i flere år, men denne teksten tar kaka! Drømmeaktige bilder og blomstrende språk beveger både hjerte og hode hos leseren, samtidig som man ikke et øyeblikk renonserer på informasjonsverdien.

Gaute Johansson Gaarder, som skrev teksten, forteller at prisen er ekstremt inspirerende for det videre arbeidet deres, og at han ble litt overveldet på vegne av den lille kommunikasjonstaben med bare to ansatte.

Organisasjonen ble stiftet på slutten av 80-tallet og har siden den gang jobbet for å redde regnskogen. Her til lands jobber de for å øke engasjementet for regnskogen, forhindre at norsk politikk og næringsinteresser bidrar til å ødelegge den, og styrke politikk og praksis som bevarer den (regnskog.no).

Vinner av beste informative tekst: Regnskogfondet

Samarbeidspartner skrev vinnerteksten

Komplett nådde helt til topps i kategorien Beste selgende tekst, med en artikkel som ble skrevet av VG Partnerstudio. Juryen begrunnet seieren slik:

Et forbilledlig stykke innholdsmarkedsføring som både forklarer et emne og selger inn gode, konkrete produktråd. Formen er ujålete, direkte og tvers igjennom troverdig for sin målgruppe, med akkurat passe grad av relevant sjargong.

Prosjektleder Line Blokhus i VG Partnerstudio synes det er gøy at arbeidet deres blir lagt merke til, og at Best i Tekst-juryen vurderer teksten deres som både opplysende og selgende. – Det er nettopp det vi jobber for at de skal være, sier Blokhus.

Komplett er Norges største nettbutikk og selger alt fra PC og hvitevarer til verktøy og leker. VG Partnerstudio utvikler innhold i samarbeid med annonsører, som publiseres på VGs plattformer (komplett.no og vgpartnerstudio.no).

Vinner av beste selgende tekst: Komplett

Liten bedrift overrasker med varm egenbeskrivelse

Mens de andre vinnertekstene, og trolig de fleste andre nominerte tekstene er skrevet av tekstforfattere, er den beste «Om oss»-teksten skrevet av eierne og gründerne bak tretopphytta Himmelhøy. Dette sier juryen om teksten:

En personlig og «luftig» tekst som berører, deler avsenderens verdier og formidler gleden over livet i tretoppene. Hele juryen fikk lyst til å reise, og vi ble også trukket inn i de andre sidene for å lære mer.

– Veldig overraskende og morsomt! Vi syns det var utrolig stort bare å bli nominert, sier Kathrin Kjelbotn Wråli i Himmelhøy etter at selskapet vant Best i Tekst-prisen for beste egenbeskrivelse på nett. Kathrin og Christian Wråli brukte en tekstforfatter til resten av tekstene på nettsiden. Men når det gjaldt «Om oss»-teksten, foreslo tekstforfatteren at de burde prøve å skrive den selv.

– Vi diskuterte en god del rundt innfallsvinkel på forhånd. Men da jeg først begynte, skrev jeg teksten rett ned, forteller Kathrin.

En halvtime nord for Namsos i Nord-Trøndelag ligger den idylliske Konglehytta. Her kan du ta en pause, høyt hevet over hverdagen (himmelhoy.no). Paret bak Himmelhøy jobber også med andre ting enn tekstforfatting og hytteutleie. Til daglig er Kathrin økonom i helsevesenet, mens Christian jobber med IT.  

Vinner av beste egenbeskrivelse: Himmelhøy

Vil du også kunne smykke deg med tittelen Best i Tekst?
Nominer de beste nettekstene dine her!

Praktisk info om Best i Tekst-konferansen 2019

Velkommen til Best i Tekst-konferansen torsdag 24. januar!

Her serverer vi litt praktisk info så du kan sjekke både hvor du skal parkere og hvilken foredragsholder du skal glede deg mest til.

 

Praktisk info

  • Tid: torsdag 24. januar kl. 08.00–16.00
  • Sted: Felix Konferansesenter, Bryggetorget 3
  • Nærmeste parkering: Aker Brygge P-hus, Sjøgata 4
  • Nærmeste stoppesteder med kollektivtransport: Tjuvholmen, Vika atrium og Aker Brygge

 

Program

Foredragsholderne er klare til å sette tekst på agendaen og blant annet gi deg svaret på disse spørsmålene: Hvorfor klarer vi ikke huske det vi nettopp har lest? Hva skal egentlig til for å engasjere leseren? Hvordan kan vi bruke sterke ord for å oppnå noe?

Du får også:

  • Oppskriften på godt innhold for 2019
  • De beste og mest oppdaterte tipsene om å skrive for SEO
  • Innsikt i hvordan du kan bruke sosiale medier til å bygge tillit
  • Nyttige tips om korrektur og viktigheten av godt språk
  • Tips til merkevarebygging og hvordan du treffer riktig målgruppe

Se hele programmet her

 

Prisutdeling

Vinnerne av Best i Tekst-prisene 2018 kåres av fagjuryen kl. 15.30. Hvem tror du det blir? Se topp tre i hver kategori her.

Etter selve prisutdelingen feirer vi vinnerne med et glass, mingling og fotografering.

 

Du kan også holde deg oppdatert på vår Facebook-side.

 

Vi gleder oss til å se deg!

3 av disse bedriftene vinner Best i Tekst 2019!

Ujålete, morsom og kreativ. Inspirerende og demonstrerer målgruppeforståelse. Deilig, informativ og smakfull. Berører, formidler og treffer. En kraftpakke av en tekst! Dette er bare noe av det fagjuryen sier om årets topp 3 nominerte til Best i Tekst-prisene. Hvem tror du stikker av med seieren?

Beste egenbeskrivelse

  1. Himmelhøy
  2. Søstrene Grene
  3. Hvasser Asparges

 

Beste informative tekst

  1. Regnskogfondet
  2. DnB Eiendom
  3. Melk.no

 

Beste selgende tekst

  1. Komplett
  2. Møbelringen
  3. Coolstuff

 

Vi gleder oss til å kåre vinnerne under årets Best i Tekst-konferanse 24. januar!

Det er fortsatt noen få plasser igjen! Sikre deg din plass før påmeldingen stenger kl. 12.00 onsdag 23. januar.

 

 

 

Morten Svensen, TrioVing

Inger Margrethe Nordqvist fra Min Butler takker jurymedlem Cristine Calvert for prisen Beste egenbeskrivelse.

Kreftforeningen foran presseveggen.

Språkdetektiven Trond Samstad: Slik blir bedriften din tatt seriøst

Trond Samstad har fra ung alder vært opptatt av språkets finurligheter og måten vi kommuniserer på. Å hjelpe bedrifter med å luke vekk skrivefeil og tungt språk har blitt hans fanesak, og med 25 års erfaring som daglig leder i tekstbyrået Samtext kan man trygt si at han har vært borti det meste. På Best i Tekst-konferansen den 24. januar deler han sine beste tips til hvordan bedrifter kan skape tillit til målgruppen sin og forbedre omdømmet sitt ved å ta språk på alvor.

Er det så farlig med en skrivefeil eller to så lenge leseren skjønner hva du mener?

Nei, ikke for leserens forståelse! Eksperimenter har vist at de aller fleste lesere skjønner teksten selv om bokstavene i ordene kommer i helt feil rekkefølge, så lenge den første og siste bokstaven i hvert ord er riktig. Henerjn vår er ftanasaistk srudkd smeman. Det er leserens tillit til skribenten, skribentens selskap og selskapets produkter som går til helvete. Slurvete tekst = slurvete på alt annet også. Sånn tenker folk, og ofte har de rett i det.

Hvor kommer engasjementet ditt for feilfrie tekster fra?

Antagelig ble grunnlaget lagt med iherdig lesing av Hardyguttene, Frøken Detektiv og Agatha Christie i førpubertal alder. Å finne feil i en tekst har nemlig mye til felles med detektivarbeid, og er vel så morsomt når du finner en. I mine beste øyeblikk føles det som jeg har en egen korrekturradar. Bliip! Trippel t i det ordet, gitt.

Går det an å være en språklig regelrytter og samtidig skrive humoristisk?

Ja, definitivt! Men skriftlig humor er en delikat kunst. Du skriver noe som du på et eller annet nivå ikke mener. Du leker deg med å få leseren til å le av det som står der, og latter er en form for å forkaste noe og samtidig like det. Bryter leseren ut i krampelatter, bør forfatteren genierklæres. Men du får ikke den effekten med triple t-er og doble mellomrom, altså.

Passer det seg for alle bedrifter å bruke humoristiske virkemidler?

Vel, det hadde unektelig vært interessant å se et begravelsesbyrå prøve seg på humor. Svaret er at noen bransjer og temaer er omgitt av såpass mye alvor eller er så følelsesladet at det å bruke humor ville være helt feil – gitt at humor ofte trykker på et eller annet ømt punkt. Men jeg vil slå et slag for at de fleste bedrifter bør bruke langt mer humor enn de gjør! Bedriften kan godt være alvorlig i én kanal og komplett useriøs i en annen, for eksempel ved å ha en egen spalte i bedriftsbloggen. Signaleffekten er at du og selskapet faktisk har humoristisk sans.

Hva er den groveste skrivefeilen du har oppdaget som korrekturleser?

«Referat fra syremøte avholdt 13. januar»

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

Den eneste vanntette oppskriften i verden på å gjøre en tekst ett hundre prosent feilfri.

– o –

Er kommunikasjonen i bedriften din preget av tungt språk og slurvete formuleringer? Meld deg på Best i Tekst-konferansen den 24. januar for å finne ut hvordan du skriver feilfrie tekster som både engasjerer målgruppen og skaper tillit!

Hans-Christian Vadseth: Det er ikke alltid rett å legge seg flat

Som partner og seniorrådgiver i First House, er det ingen tvil om at Hans-Christian Vadseth kan ett og annet om omdømmebygging og krisekommunikasjon. På Best i Tekst-konferansen 24. januar skal han lære oss mer om hvordan vi kan bruke språket til vår fordel når det stormer og hvilke fallgruver vi må passe oss for.

Hva er den vanligste grunnen til at bedrifter ber deg om hjelp?

Det er to grunner: Enten at de har en akutt krise som de trenger hjelp til å løse, eller at de ønsker hjelp til mer langsiktige prosesser der de har definert noen utfordringer og ønsker å forbedre seg.

Burde alle bedrifter forberede seg på eventuelle mediekriser, eller er det kun for spesielt utsatte?

Det hadde vært fristende å svare at alle burde gjøre det, men det ville ikke vært sant. Det finnes enkle tester man kan gjøre for å finne ut om ens egen virksomhet er sårbar for ulike omdømmekriser. Gjør man en slik test, og svaret er nei, kan man sove godt om natta.

Er det beste forsvaret i en mediestorm alltid å legge seg flat?  

Nei. Det viktige er å gjøre det som er riktig i den konkrete situasjonen. Har man tråkket feil, er det riktig å beklage. Har man ikke gjort det, bør man ikke automatisk legge seg flat.

Hva er ditt forhold til uttrykket «all PR er god PR»?

Det kommer an på hva man legger i begrepet PR. Omtale øker ofte kjennskapen til en virksomhet, men ikke nødvendigvis omdømmet.

Hvordan brukes «tone of voice» i krisekommunikasjon?

Tone of voice er viktig. Den må kle både situasjonen og bedriften. Derfor er også valg av talspersoner viktig. Det er ikke alltid at den med størst firmabil og høyest lønn er den beste talspersonen, selv om det selvsagt noen ganger kan være det.

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

Hvordan du kommuniserer har noe å si for ditt omdømme. Noen ganger kan de rette ordene være forløsende, noen ganger kan de gale ordene være ødeleggende. De som har tenkt gjennom og forberedt seg på krevende situasjoner kommer alltid bedre ut enn de som ikke har gjort det.

Har du tenkt på hvordan din bedrift vil reagere og kommunisere hvis dere blir del av en stor eller liten mediestorm? Meld deg på Best i Tekst-konferansen 24. januar for å lære mer om ordenes makt – og alt det andre du trenger for å skrive godt på nett.

Ruth Vatvedt Fjeld: Ikke gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å bryte tabuer

Da språkforsker Ruth Vatvedt Fjeld jobbet som språkkonsulent i NRK, begynte hun å samle på banneord. Banneordene ble etter hvert så mange og interessante at de de kunne fylle en hel bok – og akkurat det gjorde hun. I dag er hun nemlig mest kjent for å ha skrevet Norges aller første banneordbok, og 24. januar kommer hun til Best i Tekst for å lære oss mer om de språklige tabuene. 

Hvordan får et ord makt?

Ord i seg selv har i utgangspunktet ingen makt, det er personer som har makt – de som bestemmer hvilke ord som er lov, og hvilken straff den skal få som bruker de forbudte ordene. Men når forbudte ord blir alminneliggjort, løsrives maktaspektet fra personene som opprinnelig ga dem makt. Ordene får makt fordi de betegner noe som regnes som tabu eller uønsket.

Å henge nedsettende merkelapper på andre mennesker, som å betegne noen som dum, er et forsøk på å utøve makt. Hvis den som får merkelappen ikke bryr seg, har ikke betegnelsen noen makt. Men om den treffer en som føler seg såret, så er det alvorlig maktmisbruk. Det er begrunnelsen for at man på Stortinget blir klubbet ned om man bruker nedsettende ord om andre politikere. Men om en person vi ikke estimerer, kaller oss idiot, så avfeier vi det lett. Det er et godt eksempel på at ord i seg selv er maktesløse.

Bortsett fra banneord – er det spesielle ord bedrifter burde passe seg for å bruke? 

Ja, man bør kjenne reglene i det samfunnet og den kulturen bedriften befinner seg i, og følge reglene for høflig språkbruk der. Vi skal verken såre andre eller gjøre oss selv en bjørnetjeneste ved å bryte tabuer eller gjøre andre vondt. 

Du er kjent for å ha skrevet bok om banning. Var det en spesiell episode – eller kanskje et forbanna interessant banneord – som trigget fascinasjonen for temaet?

Jeg er oppdratt i et kristent hjem og i en kristen bedehuskultur, og det var tankevekkende å se hvor sterk reaksjon man fikk ved å bruke et banneord så foreldrene hørte det. Det var rett og slett uhørt. Som lingvistikkstudent hørte jeg en forelesning om tabuord, og det var fascinerende å høre noen snakke faglig og interessant om disse forbudte uttrykkene. Det var også interessant å lese hvordan estimerte mannlige språkforskere kom med påstander om kvinners manglende evne til å banne, som absolutt ikke stemte med egen erfaring. Som språkkonsulent i NRK måtte jeg passe på at de ansatte ikke brukte banneord eller ord som kunne såre eller skade andre. Det var nok i den rollen at jeg begynte å samle på banneord.

Vi har lest at du brukte hjemmesidene til Tromsø-bryggeriet Mack som kilde i banneordsstudiene dine. Er det sånn at nordlendinger som drikker øl, er best i landet på banning?

Om de er best, er det vel vanskelig å måle, men de er jo ganske gode og liker godt å banne der oppe. Jeg tror det kan ha noe med at livet i Nord-Norge er ganske tøft og også farlig. I slike situasjoner kan man både ha behov for å be en bønn eller påkalle andre sterke makter, dersom man ikke er religiøs.

Er det noen andre grupper i samfunnet som er spesielt gode på banning? 

Det spørs hva man definerer som «god på». Om det betyr å være flink til å banne uten å direkte bryte etablerte tabuer, er man nok særlig god på Sørlandet, i det som kalles Bibelbeltet. Men om det betyr å være god på å bryte etablerte tabuer uten å blunke, er man kanskje bedre i Nord-Norge. Men her er det mange unntak, det er jo sterkt religiøse grupperinger i Nord-Norge som jeg vil anta ikke bryter Guds bud uten i ytterste nød. 

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

Jeg håper de har fått et mer bevisst forhold til hva som er språklige tabuer, hvorfor de er tabu og hvorfor man i en del tilfeller ikke bør bruke dem.

Har du et bevisst forhold til hvordan ordene du velger påvirker leserne? Meld deg på Best i Tekst-konferansen 24. januar for å lære mer om ordenes makt – og alt det andre du trenger for å skrive godt på nett.

Christine Calvert: Du må slutte å snakke om deg sjæl!

Tekstdoktorer – finnes det? Svaret er tja, det finnes ett eksemplar – nemlig Tekstdoktor Christine Calvert. I tillegg til å ha en av landets mest kreative titler, har Christine erfaring som tekstforfatter i reklamebransjen, som foreleser på Høyskolen Kristiania og som forfatter av to bøker om det å skrive godt. For å nevne en brøkdel. Torsdag 24. januar kommer hun til Best i Tekst for å gi oss ti gode tips til godt innhold i 2019, og her kan du bli litt bedre kjent med henne før den store dagen.

På Best i Tekst-konferansen skal du snakke om godt innhold i 2019. Er det med innhold som med klær – nye ting som gjelder fra år til år?

Godt innhold kan både være den billige T-skjorten du må kjøpe fordi du har gått tom på tur, den lekre sommerkjolen du har lyst på der og da, eller en tidløs og dyr ullfrakk som sønnen din kan arve etter deg. Godt innhold handler om behov. Du skal aldri slutte å stille deg spørsmålet om hva leseren trenger og hvordan ditt innhold kan hjelpe henne/hen/ham med å bli klokere og ta valg. Vi kan se at det går «mote» i hva mange gjør og hvordan de uttrykker seg, men det viktigste er ikke å ha «siste skrik», men å være en vennlig hjelper (med eller uten gullsko).

Hva er den største innholdsmessige fella bedrifter kan gå i det kommende året?

Snakke om seg sjæl og/eller lage irrelevant innhold som ikke har noe med avsender å gjøre. Når regnskapsbedrifter skal snakke om påskekos, for eksempel.

Må alle bedrifter produsere innhold?

Slett ikke – det spørs jo om forbrukeren trenger innhold eller ikke. Når det er sagt, er det faktisk litt vanskelig for meg å tenke på et produkt eller tjeneste som ikke har en interessant historie bak seg.

Hva gjør man hvis man er en bedrift som leverer noe mange trenger, men som ingen egentlig er interessert i å lese om, for eksempel … skruer og muttere …?

Skruer og muttere er jo kjempespennende! Akkurat nå er jeg midt i målgruppen med nytt hus og tomme vegger. Aner du hvor smertefullt det er å henge opp de første bildene???

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

I beste fall får deltakerne bekreftet at de gjør noe riktig. Kanskje noen sliter med å komme i gang? Jeg håper uansett at jeg kan gi nyttige og inspirerende tips og tanker som er til hjelp når deltakerne er tilbake på jobb.

Trenger du inspirasjon og gode råd til hvordan du kan skrive enda bedre tekster for nett i 2019? Meld deg på Best i Tekst-konferansen 24. januar her!

 

Gjermund Glesnes: Mange tror at SEO først og fremst handler om søkeord

Som innholdsrådgiver i Cloud Media hjelper Gjermund Glesnes bedrifter med å produsere søkeroptimalisert innhold som har en reell verdi for bedriftens kunder. Den 24. januar stiller han på Best i Tekst-scenen for å lære oss hvordan vi kan skrive godt for både Google og mennesker. For å bli litt bedre kjent med ham før den store dagen har vi stilt ham seks kjappe spørsmål om SEO.

Har norske bedrifter for stor eller for liten oppmerksomhet på søkeroptimalisering?

Blant Norges 577.000 bedrifter finner du nok begge deler. Det er fortsatt en del bedrifter som jobber for lite med SEO, og trolig enda flere som jobber etter en utdatert forståelse av hva som skal til. Samtidig har det vært så mye snakk om SEO de siste årene, at det helt sikkert fins bedrifter som ville få bedre effekt av å flytte noe av SEO-budsjettet over til andre aktiviteter.

Hva er den vanligste misforståelsen når det gjelder SEO?

Jeg har ikke gjort noen representativ undersøkelse, men hvis jeg får skyte fra hofta: At SEO først og fremst dreier seg om søkeord.

Hva er den vanligste grunnen til at bedrifter trenger hjelp fra en innholdsrådgiver?

Jeg tror at to grunner er omtrent like viktige: At de ikke har ressurser til å løse innholdsmarkedsføringen selv. Eller at de innser at konkurransen om kundenes oppmerksomhet og tillit er så hard at godt nok ikke er bra nok – de trenger det beste.

Hvordan forholder du deg til søkemotoroptimalisering på din egen reiseblogg?

Veldig varierende. Reisebloggen er hobbyen min, og jeg har ingen ambisjoner om noen gang å tjene penger på den. I hvor stor grad jeg forholder meg til SEO, kommer derfor helt an på hva jeg egentlig har lyst til å skrive. Hvis det jeg vil fortelle sammenfaller med intensjonen til et bra men oppnåelig søkeord, optimaliserer jeg. Hvis ikke, gir jeg blanke i SEO, og prøver heller å lage en kul og litt uforutsigbar blogg.

Finnes det temaer eller bransjer det ikke går an å skrive engasjerende om?

Etter å ha observert farsotten rundt Knausgårds «Min kamp»-bøker, er det fristende å svare nei. Siden du trolig tenker på innholdsmarkedsføring, svarer jeg likevel ja. Dårlige produkter som ikke egentlig løser noen problemer, egner seg dårlig til en kommunikasjonsform som tar kunden på alvor.

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

En oppdatert forståelse for hvordan man bør skrive for å få trafikk fra søkemotorene i 2019.

På Best i Tekst-konferansen 24. januar 2019 møter du Gjermund Glesnes på scenen – i tillegg til seks andre språk- og mediespesialister. Meld deg på konferansen for å få med deg Gjermunds beste SEO-tips!

Astrid Valen-Utvik: Forvalter du tillit bra, kan du få eksepsjonelt gode resultater i sosiale medier

Siviløkonomen Astrid Valen-Utvik startet i 2009 et av Norges aller første selskaper som spesialiserte seg på bedrifters bruk av sosiale medier. Etter å ha tilbragt nesten ti år i et digitalt univers som kan forandre seg på ti minutter, har hun en unik innsikt i hva som skal til for å holde seg aktuell over tid. På Best i Tekst-konferansen 24. januar skal Astrid lære oss mer om hvordan bedrifter kan bygge tillit i sosiale medier. For å få en liten smakebit på det som kommer, har vi stilt henne seks kjappe spørsmål om det hun kan best.

 

Hvordan går man fra å være siviløkonom til en av Norges mektigste mediepersoner?

Haha – aller først må jeg påpeke at jeg tror du henviser til en kåring som ble gjort i 2012, som satt meg på en liste over de 20 mektigste kvinnene innen medier og kommunikasjon, og at jeg er ganske sikker på at det er lang liste med folk som er mye mektigere enn meg i medie-Norge. Men, ja – jeg gikk fra en siviløkonom-utdannelse, via jobber innen ledelse, salg og rekruttering, til å starte mitt eget selskap som et av de aller første i landet som fokuserte på bedrifters bruk av sosiale medier. Det fine med å være først, er at man gjør seg noen erfaringer som andre kan lære av – og om vi klarer å ligge litt foran også fra 2019, har vi holdt på med dette i 10 år! 

Er tillit viktig hvis man har skikkelig gode priser?

Tillit er viktig uansett hva slags prisnivå man har, tenker jeg. Det er klart at du kan lokke til deg kunder med eksepsjonelt lave priser, men det er sjeldent en veldig levedyktig forretningsmodell. Det blir fort et «race to the bottom» om pris skal være ditt eneste konkurransefortrinn, og det blir veldig lett å konkurrere med deg om pris er ditt eneste virkemiddel. Klarer du å bygge opp gode relasjoner og skape tillit hos målgruppen din, kan du se at du får andre virkemidler å spille på, som gjør at kundene dine velger deg – til tross for at du ikke nødvendigvis har den laveste prisen. 

Hva kjennetegner bedrifter som er ordentlig flinke med sosiale medier?

Det som kjennetegner bedrifter som jobber bra med sosiale medier, er at de inkluderer kommunikasjon i sosiale medier som en naturlig del av sin kommunikasjonsmiks ellers i organisasjonen. På den måten kan de produsere jevnt og godt innhold som «henger på greip» med budskap som kommer ut i andre kanaler, både eksternt og internt og betalt og ubetalt. Jeg vil si at de som er veldig flinke, har folk som er litt uredde for å prøve nye ting, tenke nytt og gå litt utradisjonelle veier, og ikke minst; de har verdiskapning for målgruppen som mål, fremfor å prøve å trykke sitt eget salgsbudskap inn i hodene på målgruppen. 

Er det én sosial plattform som er bedre egnet til å skape tillit enn andre?

Jeg tror at det å skape tillit i sosiale medier handler mer om å kommunisere åpent og ærlig – og ikke minst enhetlig, i alle kanalene man kommuniserer i. Om vi lager fantastiske reklamekampanjer som snakker varmt og fint om varer eller tjenester vi tilbyr, men så møter kundene våre dårlig service, dårlig kvalitet og andre negative ting når de først oppsøker oss, da innbyr vi ikke til å skape tillit med målgruppen. Det å by på mer enn folk forventer, dele mer av prosessene bak, vise frem mennesker – det tror jeg er effektfulle grep vi kan ta for å skape tillit hos målgruppen. Og da kan det gjøres på enten blogg, Facebook, Instagram, Twitter eller i andre kanaler.

Har du noen gang opplevd at du har mistet tilliten til en bedrift etter at du begynte å følge dem i sosiale medier?

Absolutt! Om jeg kommer over en bedrift sin profil i sosiale medier, og jeg ser at de svarer kundene sine dårlig, eller ikke svarer i det hele tatt, eller de viser seg frem fra en helt annen side i sosiale medier enn jeg opplever at de beviser i fysiske kanaler (butikk f.eks.), så kan jeg fort miste tilliten til dem. Den kan naturligvis bygges opp igjen, men det kan ta tid. Bedrifter som hele tiden vil operere i gråsonen eller bevisst bryter regelverkene, enten det er markedsføringslovene eller Facebook sine konkurranseregler, de mister jeg også tilliten til.  

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

Forhåpentligvis tar de med seg vissheten om at de har lov til, og det vil lønne seg, å tenke mer langsiktig i sitt kommunikasjonsarbeid, og at tillit er noe som trenger tid for å bygge seg opp. Men har du først fått tillit, og forvalter den tilliten bra, så kan du forvente deg helt eksepsjonelt gode resultater i sosiale medier – ofte innen andre områder enn du kanskje så for deg i utgangspunktet. Du kan få lojale ambassadører, gjøre rekrutteringen din lettere og billigere, håndtere kundeservicen din mer effektivt, drive produktutvikling, øke intern stolthet – og mye, mye mer! 

På Best i Tekst-konferansen 24. januar 2019 møter du Astrid Valen-Utvik på scenen – i tillegg til seks andre språk- og mediespesialister. Sikre deg plass på konferansen for å få med deg alt det spennende Astrid og de andre har å si.

Gjyri Helén Werp: Det er altfor mye «generisk» språk ute og går

Gjennom 17 års erfaring som redaktør for noen av Norges største magasiner og merkevarer, har Gjyri Helén Werp opparbeidet seg tung og anerkjent kompetanse innen merkevarebygging og forbrukerorientert kommunikasjon. Den 24. januar er hun klar for å dele kunnskapen med alle som deltar på Best i Tekst-konferansen. For å bli litt bedre kjent med henne før den store dagen, har vi stilt henne fem kjappe spørsmål om språk og merkevarebygging. 

Siden dette tross alt skal handle om språk (og for at det ikke skal bli pinlig når vi introduserer deg på scenen), må vi nesten spørre: Uttales navnet ditt «gyri» eller «jyri» – og er det en spesiell historie bak navnet?

Navnet uttales «jyri». Ironisk nok går stavemåten imot alle norske rettskrivingsregler: «I-en og Y-en var ute i byen …» Navnet har gått fra mor til datter i Telemark-slekten min siden 1700-tallet. Erik Bye fortalte meg at Gjyri-navnet kommer fra Gygra, trollkvinnen som satt på ulven og hadde slanger til tømmer, ifølge norrøn mytologi.

Forbrukerorientert kommunikasjon – hva vil det si?

Det vil si en kommunikasjon som er rettet mot «deg og meg» som forbrukere. Dette vil påvirke språket og tonen i tekstene, fordi merkevaren må bestrebe å kommunisere på målgruppens premisser for å «treffe». 

Du har jobbet med kvinnemagasiner i en årrekke. Er det forskjell på å kommunisere til kvinner og menn?

Definitivt. Men det er mange variabler som spiller inn. Livsfase, interesser, modus, behov, kultur osv. Det er store forskjeller innenfor segmentet «kvinner» og «menn». For eksempel kommuniserer et magasin som Kamille annerledes med sine lesere enn for eksempel KK. Det handler om å vite hvem leserne er, og ikke minst ha en klar merkevarestrategi som beskriver magasinets personlighet, mantra og DNA.

Hvor viktig er egentlig tekst for merkevarebygging i disse digitale tider?

Tekst er bare én av mange byggesteiner når merkevaren skal bygges og tydeliggjøres – men en viktig byggestein. Mitt inntrykk er at det er altfor mye «generisk» språk ute og går. Jeg savner personlighet og identitet i veldig mange tekster. Når du har jobbet redaksjonelt så lenge som jeg har gjort, blir du spesielt oppmerksom på dette. Når man skriver for en magasin-merkevare, flikkes det på ord og setninger slik at man ikke bare treffer hodet, men aller helst hjerterota til leserne. 

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

  • Viktigheten av å skape en tydelig merkevare, og hva som skal til!
  • Merkevarebygging henger sammen med kulturbygging: Du får ikke folk til å elske merkevaren din før medarbeiderne gjør det!
  • Skriv for mennesker, ikke for roboter!

 

På Best i Tekst-konferansen 24. januar 2019 møter du Gjyri Helén Werp på scenen – i tillegg til seks andre språk- og mediespesialister. Les mer om de dyktige foredragsholderne våre her, eller gå rett til skjemaet for å melde deg på    

BEST I TEKST i 2018!

I 2018 arrangerer vi en serie med fagfrokoster, kurs og workshops for deg som jobber med markedsføring og kommunikasjon og skriver som en del av jobben.

Disse arrangementene vil gi deg mer inngående kunnskap om ulike temaer, i tillegg til gode tips og råd som vil gjøre deg mer effektiv og trygg i arbeidet med tekst og kommunikasjon.

BEST I TEKST-prisene deles neste gang ut i januar 2019.

Topp 3 – beste selgende tekst

Nysgjerrig på årets beste tekster? Her er topp 3 i kategorien beste selgende tekst.

 

Hva kreves av en tekst for å være selgende?

Nettsiden til et selskap eller en organisasjon har til hensikt å selge inn noe, enten det er et produkt, en tjeneste eller et budskap. Kvaliteten på en selgende tekst vurderes etter nettopp det – i hvilken grad den faktisk selger. Eller at den er handlingsutløsende, for å bruke et annet ord.

Uansett hva tekstforfatteren bruker for å oppnå dette, glitrende retorikk, elegant språkføring, humor eller hard-sell i imperativsform, er alltid spørsmålet: Gjorde leseren noe etter å ha lest teksten? Under finner du de tre beste juryen valgte ut for denne kategorien.

 

TOPP 3 2017

Mattid

Jif

Obos

Topp 3 – beste informative tekst

Nysgjerrig på årets beste tekster? Her er topp 3 i kategorien beste informative tekst.

 

Hva er egentlig en informativ tekst?

En nettside må beskrive, forklare og opplyse – fra produktbeskrivelser, intervjuer og blogginnlegg til ren nyhetsjournalistikk. Riktignok fungerer ofte en informerende tekst selgende. For eksempel er buzzordet i 2014 innholdsmarkedsføring (content marketing), hvor skribenten slett ikke bare skriver for å orientere publikum om hva som foregår, men har en overliggende agenda om å skape positiv oppmerksomhet om virksomheten.

Men til tross for dette er selve sjangeren informerende. BEST I TEKST er interessert i hvor god den beskrivelsen, forklaringen og opplysningen er!

 

TOPP 3 2017

Idium

Making Waves

Regnskogfondet

Topp 3 – beste blogginnlegg

Nysgjerrig på årets beste tekster? Her er topp 3 i kategorien beste blogginnlegg.

 

Hva er det som kreves av en blogg for å nå ut?

Bloggen, og ikke minst bloggeren, får stadig mer makt i kommunikasjonslandskapet. Vi vil anerkjenne og synliggjøre bloggens språklige makt og påvirkningskraft – og de aller beste tekstene innen sjangeren! Uavhengig av om avsenderen er en privatperson, en toppblogger eller et av Norges største selskaper.

Blogger kan synse og danse omkring flere temaer, men det samlende for de virkelig gode blogginnleggene er et tydelig budskap og et presist og fengende språk – med en personlig tone og glimt i øyet.

 

TOPP 3 2017

Baard Fiksdal

Sterke streker

Forfatterfrue

Topp 3 – beste egenbeskrivelse

Nysgjerrig på årets beste tekster? Her er topp 3 i kategorien beste egenbeskrivelse.

 

Hva er egentlig den ideelle «Om oss» på en nettside – altså bedriftens eller organisasjonens beskrivelse av seg selv?

•    Den gjør at jeg blir interessert.
•    Den øker min velvilje for bedriften.
•    Jeg får tillit til bedriften.
•    Jeg får lyst til å bli kunde.
•    Jeg husker det jeg har lest.
•    Jeg forteller andre om det.

Egenbeskrivelsen skal altså, i tillegg til å komme med nødvendig informasjon, trigge leserens umiddelbare forståelse og positive holdning til bedriften – gjerne gjennom kreativ bruk av virkemidler, som for eksempel historiefortelling og humor. Under finner du de tre beste juryen valgte ut for denne kategorien.

 

TOPP 3 2017

 

Sørlandschips

Adecco

Brimiland

Toppnominerte til BEST I TEKST 2017 er klare!

 

 

Topp tre i hver kategori er klare! Juryen har nå lest og diskutert seg gjennom de nominerte i de fire ulike kategoriene. Med stilsikkert språk, ironi, selgende virkemidler og informativ tekst har de nominerte fått juryen til å både smile, forstå og til å kjenne på kjøpelysten. 

 

De tre beste i hver kategori er: 

Beste egenbeskrivelse

Sørlandschips
Brimiland
Adecco

Beste informative tekst 

Idium
Making Waves
Regnskogfondet

Beste selgende tekst

Mattid
Jif
Obos

Beste blogginnlegg

Forfatterfrue
Baard Fiksdal
Sterke streker

Vi gratulerer!

Vinnerne av prisene avsløres på BEST I TEKST-dagen 19. januar på Quality Hotell Expo i Fornebu, Oslo.

Se programmet og meld deg på Best i Tekst-konferansen her!

Hank von Helvete til BEST I TEKST 2017

Under årets konferanse vil det stå gode og erfarne forelesere på rekke og rad, klare for å gi deg en god dose faglig påfyll av alt som rører seg innen tekster på nett.

Med sin blogg hankvonhell.blogg.no hvor han har gjort svartblogging som sin egen sjanger, ble Hans-Erik Dyvik Husby nominert til kategorien ”Årets Blogger 2016” av Se & Hør. Han kommer til oss på BEST I TEKST for å blant annet gi gode tips til hvordan man kan gjøre en tekst mer levende – den menneskelige faktoren. 

OSLO,  Hans-Erik Dyvik Husby. FOTO: MORTEN BENDIKSEN
Hans-Erik Dyvik Husby. FOTO: MORTEN BENDIKSEN

– Jeg kommer til å gi noen råd til alle de som skriver og publiserer jevnlig. Her er ett av dem: Det vil gå opp og ned. Når du har skrevet noe som virkelig slår an, så ikke ta det som et nederlag at det neste du skriver ikke får like mye respons. Vær flegmatisk, påpeker Husby.

Innholdsrik karriere

Gjennom karrieren har Hans-Erik jobbet med mye forskjellig, og gjort seg til et kjent fjes for de fleste med navnet Hank von Helvete. Han har blant annet vært frontfigur og vokalist i bandet Turboneger. Hatt hovedrollen i filmen om den svenske visesangeren Cornelis Vreeswijk. Blitt kjendiskokk med eget varkemerke på grillmat. Vært dommer i Idol, samt at han var temaet i Håvard Rems bok Hank. Han er også tidligere rusmisbruker av den tyngre sorten.

Vi spør Hans-Erik hva han gleder seg til ved årets konferanse:
– Er det noen fine damer der? Spør han og ler.

Vi gleder oss i alle fall veldig til å høre hva Hank von Helvete har å fortelle!

ØNSKER DU Å LÆRE MER OM BLOGGING MED STOR FALLHØYDE? SJEKK UT PROGRAM OG PÅMELDING.

Ingeborg F. Skaug til BEST I TEKST 2017

Under årets Best i Tekst-konferanse vil det stå gode og erfarne forelesere på rekke og rad, klare for å gi deg en god dose faglig påfyll av alt som rører seg innen tekster på nett.

I år er vi så heldige som har fått med oss kommunikasjonsansvarlig i markedsavdelingen hos ingeborg-skaugStorebrand, nemlig Ingeborg F. Skaug for å snakke hos oss. Hun jobber med innholdsmarkedsføring, samtidig som at hun har hatt ansvar for et klarspråkprosjekt Storebrand startet i 2014. 

Skaug forteller at i løpet av hennes mange år i finansbransjen, har hun vært med på å sende ut flaut mye ”totalt uforståelig” kundekommunikasjon. Derfor har Storebrand nå kommet et godt stykke på vei for å få gjort noe med denne utfordringen, og det er det hun skal snakke om i sitt foredrag.

Under konferansen ønsker hun nemlig å formidle hvordan Storebrand jevnlig og strukturert jobber for å få på plass klar og forståelig kundekommunikasjon i brev og på nett, samt hvor viktig dette er for relasjonen mellom dem og kunden.
— Jeg vil fortelle om suksesskriteriene vi mener må oppfylles når store bedrifter skal gjennomføre klarspråkprosjekter, forteller hun. Og jeg håper at jeg under dette foredraget kan motivere andre til å sette i gang tilsvarende tiltak der de jobber.

Vi synes dette høres ut som en svært spennende historie, og gleder oss til å høre mer!

VIL DU HØRE MER OM ”UT AV SPRÅKTÅKA-SATSNINGEN” TIL STOREBRAND? SJEKK UT PROGRAM OG PÅMELDING.

 

Henriette Høyer til BEST I TEKST 2017

Under årets Best i Tekst-konferanse vil det stå gode og erfarne forelesere på rekke og rad, klare for å gi deg en god dose faglig påfyll om alt som rører seg innen tekster på nett.


— Innholdsforvaltning og innholdsanalyse er kanskje ikke sexy, men det er noe av det viktigste du har for å nå bedriftens mål og løse kundens oppgaver, hevder Henriette Høyer, senior strategi- og digitalrådgiver i Bouvet.  hh_

Høyer har tidligere vært leder for forvaltning og nyutvikling av kommunikasjon og salg i digitale og sosiale kanaler for NSB og Telenor Bedrift. Hun har utviklet kommunikasjonsstrategi for kanaler som web, intranett, apper og sosiale medier, i tillegg har hun hatt operativt ansvar for produksjon og forvaltning av innhold, digital synlighet med søkemotoroptimalisering, analyse og rapportering.

Foredrag om innholdsforvaltning i praksis
… Og det er akkurat innhold Høyer skal snakke om under årets konferanse. Hun mener at det skal være overkommelig for innholdsprodusenten å ha kontroll på innholdet, og for kunden som skal finne svar uten å måtte jobbe seg gjennom en jungel av innhold som omhandler det samme.
— Innhold er det viktigste du har, og det må du forvalte, påpeker Høyer. Det er lett å la seg forhøre av buzzord som Content Marketing, og lage nytt innhold i stedet for å jobbe med det gamle, fortsetter hun.

Høyer har jobbet i mange år med digital kommunikasjon og dialog på tvers av kanaler. Hun er svært opptatt av brukersentrering, digital synlighet, godt språk, måloppnåelse og effekt. Og hun er opptatt av innhold som premiss for konsept og design.
— Jeg ser brukernes behov og syr de sammen med kommunikasjonsbehovene til avsender, forklarer hun.

Vi spurte Henriette hva hun gleder seg mest til ved årets Best i Tekst-konferanse, og hun svarte:
— En hel dag viet til noe av det viktigste i verden, nemlig god tekst – hva kan være bedre?

LYST TIL Å LÆRE GODE TIPS OG TRIKS OM INNHOLD I PRAKSIS? SJEKK UT PROGRAM OG PÅMELDING.

Trond Samstad til BEST I TEKST 2017

Under årets Best i Tekst-konferanse vil det stå gode og erfarne forelesere på rekke og rad, klare for å gi deg en god dose faglig påfyll om alt som rører seg innen tekster på nett.

– I mange andres øyne er jeg en komplett fanatiker på rettskrivning, men sannheten er at jeg er en varm forkjemper for de norske kommareglenes snarlige død, sier Trond Samstad, initiativtaker til Best i Tekst-kampanjen og administrerende direktør i Samtext.trond-i-blogginnlegg

Han startet Samtext som et oversettelsesbyrå i 1991, og byrået har i dag kontorer og medarbeidere i seks land. På 2000-tallet begynte de også å forfatte tekster for kundene, og ansatte etter hvert tekstforfattere og skribenter. Dette heter nå Samtext Creative.

Samstad har opp gjennom årene drevet med litt av hvert. Blant annet har han vært kryptograf i marinen, studert sosialantropologi og norsk på Blindern, vært frilansoversetter, jobbet i seks år som kostcontroller og prosjektplanlegger i Kværner Energy og i femten år som kursleder og foredragsholder i mellommenneskelig kommunikasjon, studieteknikker, språkvask og korrektur.

Han forteller at han alltid har vært svært glad i fantastiske tekster, og ser frem til å treffe folk som er minst like interessert i det som han på årets konferanse.

Foredrag om tekstens temperatur
– Mitt foredrag er for de som har opplevd at noe de har publisert, ikke skaper noen reaskjon. Hvilket er de fleste, vil jeg tro, forklarer han.

Samstad skal nemlig snakke om tekstens temperatur, også kalt humør. Han mener at en tekst som skal selge inn noe må appellere personlig til leseren, og forteller at det er noen uskrevne lover om folks emosjoner.
– De kan plasseres langs en skala, og folk beveger seg opp og ned den skalaen i en forutsigbar rekkefølge.
Han mener at når du skal skrive en tekst, må du være oppmerksom på hvor de befinner seg på skalaen. Den andre siden av dette er hvordan ditt eget humør kan skinne igjennom når du skriver.
– Artig eller skummelt, alt etter som man tar det, sier Samstad.

Hvorfor mener du at folk burde komme å høre på ditt innslag?
– Tekstens temperatur er en av de viktigste faktorene når du virkelig skal appellere til en målgruppe, og jeg kommer til å fortelle hvordan selve gradestokken ser ut, og eksakt hvor du må legge deg i forhold til der leseren befinner seg på den, forteller han.

 LYST TIL Å LÆRE MER OM TEKST OG TEMPERATUR? SJEKK UT PROGRAM OG PÅMELDING.

Konferansier André Ulveseter til BEST I TEKST 2017

Under årets Best i Tekst-konferanse vil det stå gode og erfarne forelesere på rekke og rad, klare for å gi deg en god dose faglig påfyll om alt som rører seg innen tekster på nett.

For tredje år på rad er vi så heldige å ha med oss vår bergenske komiker og forfatter, André Ulveseter, som konferansier under BEST I TEKST.

KOMIKER OG FORFATTER: André Ulveseter er mannen bak Facebook-fenomenet ”Ett ord – bilder i kampen mot særskrivingsfeil”.
KOMIKER OG FORFATTER: André Ulveseter er mannen bak Facebook-fenomenet ”Ett ord – bilder i kampen mot særskrivingsfeil”.

André er mannen bak Facebook-fenomenet ”Ett ord – bilder i kampen mot særskrivingsfeil”, en side som til per dags dato har over 180 000 likerklikk. Han har også gitt ut en bok med samme navn, og holder foredrag ved siden av. 

Han har tidligere jobbet som grafisk designer, vært kommunikasjonsrådgiver i Skipsverket og har mye erfaring med sosiale medier. Og selvfølgelig: Han er veldig opptatt av språk.

Konferansier
Under årets konferanse skal han bidra med humoristiske innslag for enhver smak. Han hopper opp på scenen mellom foredragene, og skal ta for seg alt fra humor på sosiale medier til stand up-show.

André forteller at han gleder seg like mye hvert eneste år til denne konferansen, og mener at folk enkelt og greit bør delta fordi godt språk er viktig.
— Det er en unik mulighet å få treffe en god gjeng å sosialisere seg med om man er opptatt av språk. Det er mye humor, gode foredragsholdere og et vidt spekter av matnyttig stoff som blir tatt opp, sier Ulveseter.

Vi gleder oss til å slippe latteren løs!

LYST TIL Å DELTA PÅ ÅRETS KONFERANSE? SJEKK UT PROGRAM OG PÅMELDING.

Christine Calvert til BEST I TEKST 2017

Under årets Best i Tekst-konferanse vil det stå gode og erfarne forelesere på rekke og rad, klare for å gi deg en god dose faglig påfyll om alt som rører seg innen tekster på nett.

Vi gjentar suksessen fra i fjor, og har gleden av å kunne informere om at Norges eneste tekstdoktor, Christine Calvert, står klar som nummer to for å entre scenen på tekstens store festdag. 

TEKSTDOKTOR: Christine Calvert er Norges eneste tekstdoktor, og skal under årets konferanse snakke om anglifisering.
TEKSTDOKTOR: Christine Calvert er Norges eneste tekstdoktor, og skal under årets konferanse snakke om anglifisering.

Christine er høyskolelektor i Digital Markedsføring ved Westerdals, og har gitt ut to bøker om tekst som heter ”Skriv så det selger” og ”Skriv for nettet – kort og godt”.

Calvert er opprinnelig amerikansk, og lærte seg norsk som 11-åring. Hun forteller at hun derfor setter ekstra stor pris på det norske språket og formidling via tekst. Og tekst, det er noe hun virkelig har sansen for.

Lang erfaring
Hun begynte sin skrivekarriere i et reklamebyrå, og har gjennom tiden studert en rekke fag, og høstet mye erfaring. Hun er blant annet utdannet tekstforfatter, har en master i ledelse fra BI, har tatt coaching-utdanning, jobbet som global webredaktør for Veritas, vært tekstevangelist hos Bekk og undervist i språk, reklame og journalistikk ved Høyskolen Kristiania.

…. og startet som kjent Tekstdoktor i 2004.

Calvert er også en ivrig foredragsholder. Hun er ifølge seg selv lidenskapelig engasjert i alt som har med kommunikasjon å gjøre, og holder alle mulige typer foredrag om temaer som kommunikasjon, personlig merkevarebygging og så videre.

Om anglifisering i det norske språket
Under årets BEST I TEKST- konferanse skal hun snakke om et svært spennende og aktuelt tema, nemlig anglifisering.
Anglifisering handler om hvordan engelsk infiltrerer det norske språket, på godt og vondt. Og som Calvert sier ”det er alltid like komisk når noen bruker engelske ord og uttrykk i en ellers helnorsk setning”.

Gleder seg til BEST I TEKST
Hun omtaler BEST I TEKST som en av sine favorittkonferanser, og mener det er dagen for alle som digger tekst. 
— Jeg lærer masse nytt hver eneste gang, og får alltid lyst til å bare skrive mer når jeg er der, forteller hun. Det fine med konferansen er at man får studert tekst på så mange forskjellige måter, og Calvert håper på å få se mange tekstglade og engasjerte mennesker under årets konferanse.

LYST TIL Å LÆRE MER OM ANGLIFISERING? SJEKK UT PROGRAM OG PÅMELDING.

Nina Furu til BEST I TEKST 2017

Under årets Best i Tekst-konferanse vil det stå gode og erfarne forelesere på rekke og rad, klare for å gi deg en god dose faglig påfyll om alt som rører seg innen tekster på nett.

Førstemann ut på scenen denne gangen er Nina Furu:

Nina Furu

”Jeg kan ikke mye om mye, men jeg kan mye om web” er et sitat hun ofte bruker. Og med over 20 års erfaring i bransjen, er det ingen tvil om at denne dama vet hva hun snakker om. I løpet av hennes karriere innen web og tekst har utviklingen vært enorm.

Nina jobber nå som partner i Webgruppen, og gir ut bøker om web ved siden av.

I løpet av karrieren har Nina jobbet med mye forskjellig. Hun har blant annet skrevet frilans for flere ulike blader, vært lærer ved Næringsakademiet, jobbet som redaktør for webportalen Hjemmenett, hatt to faste spalter for Det Nye og vært nettredaktør for samme blad.

Å skrive godt for sosiale medier
I januar skal hun holde sitt tredje foredrag for Best i Tekst, og skal denne gangen snakke om skriving for sosiale medier. Og kanskje enda viktigere: å skrive godt for sosiale medier.

Det er et tema hun er svært opptatt av, og som hun mener at mange burde få med seg. Hun ønsker å formidle viktigheten av å kunne tilpasse seg de ulike kanalene, og å velge rett tone for rett kanal.

Mange norske firmaer gjør nemlig feil i kommunikasjonen sin når de skal nå ut til sine kunder. Tonen blir ofte for stiv. Facebook skal handle om hyggelig småprat, som Nina sier. Så får man heller spare de mer faktabaserte oppdateringene til Twitter.

Dette og mye mer er det Nina kommer til å snakke om i sitt foredrag. Hun ønsker rett og slett å formidle og forenkle viktige grep man kan gjøre med tekstene for å oppnå bedre resultater på sosiale medier.

LYST TIL Å LÆRE MER OM SKRIVING PÅ NETT? SJEKK UT PROGRAM OG PÅMELDING

Vinnerne av BEST I TEKST 2016

21. januar ble vinnerne av BEST I TEKST-prisene 2016 kåret. De toppnominerte i hver kategori ble feiret med både diplom, blomster, heiarop og bobler i glasset. 

Vinnere_nyhetnettside

Vinnerne av BEST I TEKST 2016 finner du her.

 

Nomineringen til BEST I TEKST-prisene 2017 er allerede i gang. Kjenner du noen som har skrevet en særdeles god nettsidetekst – eller har du kanskje gjort det selv? Nominer her!

Toppnominerte til BEST I TEKST-prisene 2016

egenbeskrivelse

 

Topp tre i hver kategori er klare! Juryen har nå lest og diskutert seg gjennom de nominerte i de fire ulike kategoriene – hvor Beste blogginnlegg er nytt av året. Med stilsikkert språk, ironi, selgende virkemidler og informativ tekst har de nominerte fått juryen til å både smile, forstå og til å kjenne på kjøpelysten. 

 

De tre beste i hver kategori er: 

Beste egenbeskrivelse

ERNÖ
Eldorado
MENY

Beste informative tekst 

Plapre
Mannheimer
G-sport

Beste selgende tekst

Reisetips Nettavisen
Oatly
Vossafår/Dialekttesten

Beste blogginnlegg

Boredekksarbeiderfrua
Strekhjerte av Linn Strømsborg
Dollhouse av Lene Hval

 

Vinnerne av prisene avsløres på BEST I TEKST-dagen 21. januar på Stratos i Oslo.

Se programmet og meld deg på Best i Tekst-konferansen her!

 

Innholdsstrategi – hvorfor og hvordan?

Vi vil ha mer innhold! Helst nå.

Mange bedrifter ser i dag et økt behov for å produsere innhold i egne digitale flater, enten det er for å markedsføre, inspirere eller motivere målgruppen til å utføre en ønsket handling. Kompetansen man sitter med på huset, avgjør ofte hvilke oppgaver som løses internt og hvilke oppgaver som løses eksternt. Forventningene til mengde og kvalitet på innholdet påvirkes således av hvilke ressurser man har tilgjengelig.

Hvordan kan du og din bedrift møte utfordringene med å publisere nok og riktig innhold, til riktig tid, i en ellers hektisk hverdag?

Skal du jobbe effektivt med innhold, må du ha et tydelig mål for hvordan og hvorfor du skal drive innholdsproduksjon. Videre må innholdsstrategien din være forankret i bedriftens overordnede mediestrategi.

Vil du lære mer om hvordan du kan lage en god innholdsstrategi og bygge din bedrifts digitale mediehus? Dette skal Nina Furu snakke om på Best i Tekst-konferansen. Meld deg på her!

Overskriftene vi klikker på

Tabloidavisene har lenge vært eksperter på å lage overskrifter som selger. Er det noe nettaviser som VG og Dagbladet er flinke til, så er det å lage overskrifter som får mange klikk. Bak disse overskriftene ligger det godt tekstarbeid og lang erfaring, men også mye arbeid med å måle og analysere hvordan ulike overskrifter blir mottatt for å rakst kunne gjøre endringer dersom klikkraten daler.

 

På nett er overskrifter ofte inngangen til leserne som besøker nettstedet ditt, for eksempel ved at leseren gjør et Google-søk på temaer du har skrevet om. Hva avgjør om leseren kommer inn, eller velger å gå forbi? Overskrifter bør si noe om hva leseren kan forvente seg av innhold. Ikke bare må du ha en overskrift som vekker målgruppens interesse, du må også ha en overskrift og en nettside som er synlig i søk. Aller helst bør du også ha en overskrift og innhold som er delevennlig slik at dine lesere får lyst til å spre innholdet ditt videre.

 

Hadde det ikke vært gøy å lære hvordan du kan lage overskrifter som gir mange klikk og stor spredning? Under Best i Tekst-konferansen 21. januar kommer Magnus Strømnes Bøe fra RED Performance for å dele sine erfaringer og gi råd til hvordan du kan lage overskrifter med viralt potensiale.

Sjekk ut programmet, og meld deg på Best i Tekst-konferansen her!

Content Manager med tidvis skrivesperre?

Forventningene til å produsere mer innhold i egne kanaler øker. Godt innhold skal vekke interesse og gi verdi til leserne dine, det skal være en del av ditt SEO-arbeid (søkemotoroptimalisering), og det skal være med på å skape positivitet rundt merkevaren din. Det stilles høye krav til kreativitet og kontinuerlig innholdsproduksjon hos dagens markedsførere.

Når stadig flere bedrifter retter fokus mot å jobbe aktivt med content marketing, hvilke grep kan du ta for å stille sterkere enn konkurrentene dine? På Best i Tekst-konferansen 21. januar, kommer Tor Magnus Kolflaath fra Inbound Group for å snakke om tekst som konkurransefortrinn. Du vil få nyttige tips til hvordan du kan jobbe effektivt med content marketing i praksis.

Meld deg på konferansen her, og sjekk ut hvilke andre spennende foredragsholdere som kommer denne dagen!

Vi hever Best i Tekst-konferansen!

Best i Tekst-konferansen 2016 henter inspirasjon i skyene!

Årets store fagdag finner sted på Stratos i Oslo – et av Norges hyggeligste konferanselokaler. Med massevis av konkrete tips, faglig påfyll og flotte teksthoder samlet i et inspirerende og praktisk lokale , er vi overbeviste om at den kommende Best i Tekst-konferansen blir en suksess. Det kan kanskje til og med hende at Oslos beste utsikt vil hjelpe deg med å fordøye de faglige inntrykkene?

Les mer om programmet og meld deg på her!

Stratos_conference_12th_floor_2 3 Stratos terrasse - view from west terrasse to east terrasse 

 

Fagjuryen er klar!

Medlemmene i fagjuryen gleder seg allerede til å vurdere alle de nominerte til Best i Tekst-prisene 2016!Joacim Lund

I år har vi vært så heldige å få med oss Joacim Lund på laget – journalisten og forfatteren som briljerer med sin skarpe penn både i Aftenposten og i den nyutgitte boka Hele bøffelen. Han kompletterer det eminente teamet som også stilte i fagjuryen i fjor, slik at juryen nå virkelig bugner av tyngden og kunnskapen som trengs for å vurdere de nominerte tekstene og kåre en verdig vinner.

Les mer om fagjuryen her!

Kåring av årets beste blogginnlegg

Best i Tekst-prisutdelingen

Bloggere, og blogg som kanal, spiller en stor rolle innenfor digital kommunikasjon. Det finnes blogger om de fleste temaer, men felles for de virkelig gode blogginnleggene er et tydelig budskap og et presist og fengende språk – med en personlig tone og glimt i øyet. Det er nettopp dette vi vil løfte frem, og nytt av året er en helt egen Best i Tekst-pris for årets beste blogginnlegg!

Det spiller ingen rolle om blogginnlegget tilhører en privatperson, en toppblogger eller en bedrift. Det viktigste er selve teksten og bloggerens språklige formidlingsevne. Layout og design er ikke avgjørende, men juryen legger selvfølgelig merke til det dersom det visuelle står i stil med bloggens innhold.

 

Dette er vurderingskriteriene:

•    Hvor tydelig kommer budskapet frem?
•    Hvor original er teksten (har du lest det før)?
•    Hvilke språklige kvaliteter har teksten?
•    I hvilken grad vil budskapet gå hjem hos målgruppen?

 

Her kan du nominere til Best i Tekst-prisene!

 

Nøkkelen til årets Beste selgende tekst

Vinneren av Best i Tekst-prisen i kategorien Beste selgende tekst fikk juryen til å kjenne et behov for det nettsiden selger, ved å beskrive hvordan produktene kan gjøre hverdagen enklere.

Morten Svensen tok i mot prisen TrioVing vant for nettsiden 08877.no, og kunne fortelle at tekstforfatteren som har skrevet vinnerteksten stadig imponerer med sine tekster og virkelig vet hvordan han skal engasjere leserne.

«Åpningsteksten på siden om elektronisk dør- og vindussikring er en meget god, selgende tekst, som raskt trekker brukeren inn og engasjerer. Når vi leser, føler vi både på behovet og på løsningen, og vi får lyst til å kjøpe tjenestene som beskrives. Juryen liker også at siden er bygget opp med toppfokus på en slik tekst, og mener det gjør både argumentene og verdiforslaget tydelig.»

Morten Svensen, TrioVing
Morten Svensen tok i mot prisen for Beste selgende tekst som TrioVing vant for nettsiden 08877.no.

 

Morten Svensen fra TrioVing
Morten Svensen var strålende fornøyd med Best i Tekst-prisen for Beste selgende tekst.

IMG_5167til nettbruk

 

 

Gründertrening og Min Butler seilte opp som finalister og fikk hederlig omtale i kategorien Beste selgende tekst.

 

Alle bilder © Revers Produksjon

Vinneren av Beste informative tekst er …

Kreftforeningen stakk av med Best i Tekst-prisen 2014 for Beste informative tekst for sin side «Hva er kreftforskning?» 

Da hun tok i mot prisen sa webredaktør Marte Gråberg at det er nettopp dette de jobber for; å gjøre viktig informasjon tilgjengelig for alle.

«Kreftforeningens tekst om kreftforskning er et mesterstykke innen forskningsformidling, med enkel og tydelig språkbruk i et felt som ellers er preget av fremmedgjørende fagsjargong. Juryen mener teksten både informerer, engasjerer og vekker følelser. Det tydelige etterlatte inntrykket er at kreftforskning nytter.»

Kreftforeningen vant pris.
Kreftforeningen vant prisen for Beste informative tekst. Prisen ble tatt i mot av webredaktør Marte Gråberg og informasjonssjef Marianne Andersen.

IMG_5182til nettbrukIMG_5184til nettbruk

Kreftforeningen foran presseveggen.
Kreftforeningen poserer med den store Best i Tekst-prisen.

 

Hederlig omtale i kategorien Beste informative tekst: Agder Energi og Altibox

 

Alle bilder © Revers Produksjon

Kreativt konsept vinner Beste egenbeskrivelse

Årets vinner i kategorien Beste egenbeskrivelse har teft for gode ideer og god tekst, og formulerer en løsning på et behov man kanskje ikke visste man hadde.

Inger Margrethe Nordqvist har med Min Butler en visjon om å kunne gi deg tid til å nyte livet – mens de tar seg av resten.

Juryens begrunnelse:

«Min Butler har utviklet et rent og enkelt nettsted hvor teksten står i fokus. Innholdet er preget av den menneskelige stemmen, og Om oss-teksten er ikke noe unntak. Teksten er en enkel og tydelig egenpresentasjon som sier det den skal uten fiksfakserier.»

Inger Margrethe Nordqvist fra Min Butler takker jurymedlem Cristine Calvert for prisen Beste egenbeskrivelse.
Inger Margrethe Nordqvist fra Min Butler med jurymedlem Christine Calvert.

 

Inger Margrethe Nordqvist fra Min Butler takker for prisen Beste egenbeskrivelse.
Inger Margrethe takker for prisen som ble delt ut under Best i Tekst-konferansen på Kino Victoria 22. januar.

 

IMG_5153til nettbruk

 

vaffel&gevir og Agder Energi ble også løftet frem og fikk hederlig omtale i samme kategori.

 

Alle bilder © Revers Produksjon