Trond Samstad til BEST I TEKST 2017

Under årets Best i Tekst-konferanse vil det stå gode og erfarne forelesere på rekke og rad, klare for å gi deg en god dose faglig påfyll om alt som rører seg innen tekster på nett.

– I mange andres øyne er jeg en komplett fanatiker på rettskrivning, men sannheten er at jeg er en varm forkjemper for de norske kommareglenes snarlige død, sier Trond Samstad, initiativtaker til Best i Tekst-kampanjen og administrerende direktør i Samtext.trond-i-blogginnlegg

Han startet Samtext som et oversettelsesbyrå i 1991, og byrået har i dag kontorer og medarbeidere i seks land. På 2000-tallet begynte de også å forfatte tekster for kundene, og ansatte etter hvert tekstforfattere og skribenter. Dette heter nå Samtext Creative.

Samstad har opp gjennom årene drevet med litt av hvert. Blant annet har han vært kryptograf i marinen, studert sosialantropologi og norsk på Blindern, vært frilansoversetter, jobbet i seks år som kostcontroller og prosjektplanlegger i Kværner Energy og i femten år som kursleder og foredragsholder i mellommenneskelig kommunikasjon, studieteknikker, språkvask og korrektur.

Han forteller at han alltid har vært svært glad i fantastiske tekster, og ser frem til å treffe folk som er minst like interessert i det som han på årets konferanse.

Foredrag om tekstens temperatur
– Mitt foredrag er for de som har opplevd at noe de har publisert, ikke skaper noen reaskjon. Hvilket er de fleste, vil jeg tro, forklarer han.

Samstad skal nemlig snakke om tekstens temperatur, også kalt humør. Han mener at en tekst som skal selge inn noe må appellere personlig til leseren, og forteller at det er noen uskrevne lover om folks emosjoner.
– De kan plasseres langs en skala, og folk beveger seg opp og ned den skalaen i en forutsigbar rekkefølge.
Han mener at når du skal skrive en tekst, må du være oppmerksom på hvor de befinner seg på skalaen. Den andre siden av dette er hvordan ditt eget humør kan skinne igjennom når du skriver.
– Artig eller skummelt, alt etter som man tar det, sier Samstad.

Hvorfor mener du at folk burde komme å høre på ditt innslag?
– Tekstens temperatur er en av de viktigste faktorene når du virkelig skal appellere til en målgruppe, og jeg kommer til å fortelle hvordan selve gradestokken ser ut, og eksakt hvor du må legge deg i forhold til der leseren befinner seg på den, forteller han.

 LYST TIL Å LÆRE MER OM TEKST OG TEMPERATUR? SJEKK UT PROGRAM OG PÅMELDING.