Gjyri Helén Werp: Det er altfor mye «generisk» språk ute og går

Gjennom 17 års erfaring som redaktør for noen av Norges største magasiner og merkevarer, har Gjyri Helén Werp opparbeidet seg tung og anerkjent kompetanse innen merkevarebygging og forbrukerorientert kommunikasjon. Den 24. januar er hun klar for å dele kunnskapen med alle som deltar på Best i Tekst-konferansen. For å bli litt bedre kjent med henne før den store dagen, har vi stilt henne fem kjappe spørsmål om språk og merkevarebygging. 

Siden dette tross alt skal handle om språk (og for at det ikke skal bli pinlig når vi introduserer deg på scenen), må vi nesten spørre: Uttales navnet ditt «gyri» eller «jyri» – og er det en spesiell historie bak navnet?

Navnet uttales «jyri». Ironisk nok går stavemåten imot alle norske rettskrivingsregler: «I-en og Y-en var ute i byen …» Navnet har gått fra mor til datter i Telemark-slekten min siden 1700-tallet. Erik Bye fortalte meg at Gjyri-navnet kommer fra Gygra, trollkvinnen som satt på ulven og hadde slanger til tømmer, ifølge norrøn mytologi.

Forbrukerorientert kommunikasjon – hva vil det si?

Det vil si en kommunikasjon som er rettet mot «deg og meg» som forbrukere. Dette vil påvirke språket og tonen i tekstene, fordi merkevaren må bestrebe å kommunisere på målgruppens premisser for å «treffe». 

Du har jobbet med kvinnemagasiner i en årrekke. Er det forskjell på å kommunisere til kvinner og menn?

Definitivt. Men det er mange variabler som spiller inn. Livsfase, interesser, modus, behov, kultur osv. Det er store forskjeller innenfor segmentet «kvinner» og «menn». For eksempel kommuniserer et magasin som Kamille annerledes med sine lesere enn for eksempel KK. Det handler om å vite hvem leserne er, og ikke minst ha en klar merkevarestrategi som beskriver magasinets personlighet, mantra og DNA.

Hvor viktig er egentlig tekst for merkevarebygging i disse digitale tider?

Tekst er bare én av mange byggesteiner når merkevaren skal bygges og tydeliggjøres – men en viktig byggestein. Mitt inntrykk er at det er altfor mye «generisk» språk ute og går. Jeg savner personlighet og identitet i veldig mange tekster. Når du har jobbet redaksjonelt så lenge som jeg har gjort, blir du spesielt oppmerksom på dette. Når man skriver for en magasin-merkevare, flikkes det på ord og setninger slik at man ikke bare treffer hodet, men aller helst hjerterota til leserne. 

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

  • Viktigheten av å skape en tydelig merkevare, og hva som skal til!
  • Merkevarebygging henger sammen med kulturbygging: Du får ikke folk til å elske merkevaren din før medarbeiderne gjør det!
  • Skriv for mennesker, ikke for roboter!

 

På Best i Tekst-konferansen 24. januar 2019 møter du Gjyri Helén Werp på scenen – i tillegg til seks andre språk- og mediespesialister. Les mer om de dyktige foredragsholderne våre her, eller gå rett til skjemaet for å melde deg på