Gjermund Glesnes: Mange tror at SEO først og fremst handler om søkeord

Som innholdsrådgiver i Cloud Media hjelper Gjermund Glesnes bedrifter med å produsere søkeroptimalisert innhold som har en reell verdi for bedriftens kunder. Den 24. januar stiller han på Best i Tekst-scenen for å lære oss hvordan vi kan skrive godt for både Google og mennesker. For å bli litt bedre kjent med ham før den store dagen har vi stilt ham seks kjappe spørsmål om SEO.

Har norske bedrifter for stor eller for liten oppmerksomhet på søkeroptimalisering?

Blant Norges 577.000 bedrifter finner du nok begge deler. Det er fortsatt en del bedrifter som jobber for lite med SEO, og trolig enda flere som jobber etter en utdatert forståelse av hva som skal til. Samtidig har det vært så mye snakk om SEO de siste årene, at det helt sikkert fins bedrifter som ville få bedre effekt av å flytte noe av SEO-budsjettet over til andre aktiviteter.

Hva er den vanligste misforståelsen når det gjelder SEO?

Jeg har ikke gjort noen representativ undersøkelse, men hvis jeg får skyte fra hofta: At SEO først og fremst dreier seg om søkeord.

Hva er den vanligste grunnen til at bedrifter trenger hjelp fra en innholdsrådgiver?

Jeg tror at to grunner er omtrent like viktige: At de ikke har ressurser til å løse innholdsmarkedsføringen selv. Eller at de innser at konkurransen om kundenes oppmerksomhet og tillit er så hard at godt nok ikke er bra nok – de trenger det beste.

Hvordan forholder du deg til søkemotoroptimalisering på din egen reiseblogg?

Veldig varierende. Reisebloggen er hobbyen min, og jeg har ingen ambisjoner om noen gang å tjene penger på den. I hvor stor grad jeg forholder meg til SEO, kommer derfor helt an på hva jeg egentlig har lyst til å skrive. Hvis det jeg vil fortelle sammenfaller med intensjonen til et bra men oppnåelig søkeord, optimaliserer jeg. Hvis ikke, gir jeg blanke i SEO, og prøver heller å lage en kul og litt uforutsigbar blogg.

Finnes det temaer eller bransjer det ikke går an å skrive engasjerende om?

Etter å ha observert farsotten rundt Knausgårds «Min kamp»-bøker, er det fristende å svare nei. Siden du trolig tenker på innholdsmarkedsføring, svarer jeg likevel ja. Dårlige produkter som ikke egentlig løser noen problemer, egner seg dårlig til en kommunikasjonsform som tar kunden på alvor.

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften sin etter å ha hørt foredraget ditt?

En oppdatert forståelse for hvordan man bør skrive for å få trafikk fra søkemotorene i 2019.

På Best i Tekst-konferansen 24. januar 2019 møter du Gjermund Glesnes på scenen – i tillegg til seks andre språk- og mediespesialister. Meld deg på konferansen for å få med deg Gjermunds beste SEO-tips!