Gaute Johansson Gaarder: Å redde regnskogen er en «alle monner drar»-jobb

Hvorfor er det viktig at vi her oppe i nord engasjerer oss i hva som foregår i regnskogen – og hvordan kan språket brukes til å skape engasjement? Gaute Johansson Gaarder jobber som senior kommunikasjonsrådgiver i Regnskogfondet, og på Best i Tekst-konferansen skal han snakke om hvordan han skriver tekster som fenger.

Har du alltid vært opptatt av Regnskogen?

Vi har mange i Regnskogfondet som alltid har vært fascinert av regnskogen, og som har vært bestemt på å jobbe med dette helt fra de var små. Jeg er ikke blant dem, må jeg innrømme. Men det tar ikke lang tid fra du ansettes her til du er helt om bord, så i dag synes jeg selvsagt at dette er en av verdens aller viktigste temaer.

Hva er det viktigste folk trenger å vite om regnskogen?

Oi, det var et vanskelig spørsmål. Vi pleier jo å ramse opp en hel rekke ting folk bør vite om regnskogen. Men hvis jeg skal velge en av dem, så blir det at hvis vi ødelegger regnskogen, vil vi aldri nå noen av klimamålene vi har satt oss. Vi vil ikke engang være i nærheten. Det sier noe om hvor viktig det er at vi stanser avskogingen.

Hva jobber Regnskogfondet med akkurat nå?

Det kommer an på hvem du spør. Vi er over 70 ansatte i Norge og har over 60 partnerorganisasjoner i åtte regnskogsland, så vi jobber på veldig mange ulike plan hele tiden. Men det alle gjør nå, er å planlegge neste år. For oss som jobber med kommunikasjon, dreier dette seg i stor grad om å definere hvilke kampanjer og andre kommunikasjonstiltak vi skal ut med neste år.

Hvordan jobber dere med språket for å nå ut til folk?

Det skal jeg ikke avsløre her, for det skal jeg si mye mer om på Best i Tekst-konferansen, men jeg kan si at nøkkelordet er «å ta regnskogen hjem.» Det er litt naturstridig at en befolkning i et forfrossent land langt mot nord skal være engasjert på vegne av en tropisk skog, så vi må jobbe for å gjøre temaet relevant for folk her hjemme.

Hva er det mest givende i jobben din?

Siden jeg jobber med formidling, synes jeg det er veldig stas å se at vi klarer å engasjere folk. Enten det er en barnehage som sender oss tegninger av regnskogen, eller Rema1000 som fjerner all palmeolje fra varesortimentet sitt. Det å redde regnskogen er i aller høyeste grad en «alle monner drar»-jobb.

Hvis du vil lære mer om hvordan du skriver for å skape engasjement rundt temaer som kanskje ikke så mange i utgangspunktet interesserer seg for, har du en gyllen mulighet på Best i Tekst-konferansen 16. januar. Meld deg på her.