Johan Christian Hafstad: – Alle bedrifter burde bry seg om «tone of voice»

IKEA er ikke bare en av nåtidens aller mest kjente varemerker – møbelgiganten har også en «tone of voice» som raskt gjenkjennes av mennesker over hele verden. En av de som har vært med på å utforme selskapets stemme, er Johan Christian Hafstad. På Best i Tekst skal han snakke om hvordan IKEA jobber med tone of voice internt i selskapet, og hvordan de bruker den til å bygge gode kunderelasjoner.

Johan Christian Hafstad – tegnet av Johan Christian Hafstad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva ville du bli «når du ble stor»?

Jeg rakk faktisk å utdanne meg til mikroelektronikkingeniør før en god kompis av meg plutselig sa: «Du vet vel at det finnes en helt annen utdannelse som garantert passer deg mye bedre?». Det var da jeg oppdaget Westerdals Reklameskole, som jeg også søkte meg inn på like etterpå. Jeg gikk altså fra å være ingeniør til å bli art director – og det har jeg aldri angret på.

Hva er det morsomste du har opplevd i karrieren din?

Jeg vet ikke om dette er mer flaut enn morsomt, men det må være da jeg var inne til mitt første intervju hos IKEA. Intervjuet fant sted i «Kom inn»-avdelingen – noe jeg antok var avdelingen for nyansatte. Gjett om jeg ble begeistret! En hel avdeling bare for nyansatte – så utrolig kult! Jeg fikk jobben, og etter noen dager begynte jeg å lure på hvor lenge jeg egentlig skulle være på denne avdelingen. Etter litt undring og forsiktig spørring, gikk det opp for meg at avdelingen egentlig het «Komm/in» og at det var en forkortelse for «Kommunikasjon og innredning».

Hva engasjerer deg mest i jobben din?

Det som engasjerer meg aller mest i jobben min i IKEA, er vår felles visjon om å skape en bedre hverdag for kundene våre. Det går faktisk ikke en eneste dag uten at jeg spør meg selv om jeg lever opp til denne standarden.

Hvor viktig er det at en bedrift utvikler sin egen tone of voice?

Når en god venn av deg sier noe, er det lett å kjenne igjen både tonen i stemmen, humoren, innholdet – ja, alt det som gjør at dere er venner. Men tenk om det ikke var slik. Tenk om du aldri kjente igjen stemmen eller innholdet, og at du måtte bli kjent med personen på nytt – hver eneste gang. Personer som stadig skrifter væremåte og personlighet, kan fort vekke mistillit – og det samme gjelder for bedrifter. Akkurat derfor burde bedrifter bry seg om tone of voice.

Hva kan Best i Tekst-deltakerne ta med seg tilbake til bedriften etter å ha hørt foredraget ditt?

Det jeg håper du kan ta med deg fra foredraget mitt, er at stemmen til en merkevare ikke bare handler om stemmen til merkevaren.

Hvis du vil vite hvordan bedriften din kan utvikle sin egen tone of voice og bruke den strategisk i all kommunikasjon, så kom på Best i Tekst-konferansen 16. januar 2020. Du kan melde deg på HER.